Липень 20, 2017

МІКРОФОННИЙ AMBEO-КУБ SENNHEISER НА CHELSEA MUSIC FESTIVAL У НЬЮ-ЙОРКУ

У всьому світі щорічний нью-йоркський Chelsea Music Festival (музичний фестиваль в Челсі) давно відомий, передусім, дивовижним розмаїттям концертних програм, а також дуже незвичайними локаціями, у яких виступають його учасники. За минулу вісім років фестивальні виступи проводилися у більш ніж півсотні різних місць, як у самому Челсі, так і в інших знаменитих і не дуже куточках Манхеттена - у нью-йоркських школах, церквах та соборах, парках тощо. А надзвичайно широка гама музичних стилів та жанрів, представлених на Chelsea музичних творів, у поєднанні з неповторними візуальними ефектами, що дуже часто їх супроводжують, за всі ці роки встигли сформувати унікальну у своій багатоплановості аудиторію фестивалю.

Решено было использовать систему, состоящую из десяти микрофонов, которые подвешиваются в определенных местах зала на тросах, протянутых через все помещение часовни
Решено было использовать систему, состоящую из десяти микрофонов, которые подвешиваются в определенных местах зала на тросах, протянутых через все помещение часовни
Решено было использовать систему, состоящую из десяти микрофонов, которые подвешиваются в определенных местах зала на тросах, протянутых через все помещение часовни
Решено было использовать систему, состоящую из десяти микрофонов, которые подвешиваются в определенных местах зала на тросах, протянутых через все помещение часовни
Решено было использовать систему, состоящую из десяти микрофонов, которые подвешиваются в определенных местах зала на тросах, протянутых через все помещение часовни

Нинішній Chelsea пройшов у червні. За традицією виступи проводилися у вихідні дні, а головною сценою для них цього року стала лютеранська церква Святого Павла - одна з найяскравіших пам'яток сучасного Манхеттена, що добре відома жителям і гостям міста.

Старовинна будівля церкви, споруджена у 1884-85 роках у романському стилі, екстраординарним архітектурним шедевром ніколи не вважалася. Втім, по-перше, завдяки своєму зовнішньому вигляду вона сама по собі дуже виділяється на загальному фоні багатоповерхового й галасливого Нью-Йорка, а по-друге, зал її каплиці з моменту його відкриття прославився акустикою виняткової якості.

Тому саме тут вперше за всю історію музичного фестивалю в Челсі студія Anderson Audio New York за безпосередньої участі своїх керівників й до того ж головних експертів з живого звуку Джима Андерсон та Ульріке Шварц вирішила записати всі цьогорічні виступи музикантів у форматі AMBEO 3D з використанням новітнього обладнання та технологій звукозапису компанії Sennheiser.

АУДІОНАТХНЕННЯ

Насправді ж, ідея записати музику учасників фестивалю в Челсі у новому тривимірному форматі виникла ще рік тому, коли Андерсон і Шварц відвідали один з концертів просто як гості.

"Нас дуже вразили глибина й змістовність музичних творів, що звучали на фестивалі того дня. А коли ми ще й дізналися, що окремі виступи будуть проходити у церкві Святого Павла, то наша зацікавленість з чисто естетичної сфери відразу ж перетекла у сферу професійну, - згадує Джим. - Адже саме у цій будівлі і в 80-х, і в 90-х було записано чимало ексклюзивних аудіофільскій альбомів класичної і джазової музики".

І як раз так вийшло, що напередодні Джим Андерсон і Ульріке Шварц, зайшовши до фірмового магазину Sennheiser, котрий тільки-но запрацював у нью-йоркському Сохо, вперше познайомилися там з AMBEO 3D та особисто почули, як може звучати справжнє імерсивне аудіо в найновітнішій його інтерпретації.

Пазл, як то кажуть, склався сам собою. Професіонали такого рівня просто не могли не помітити всю перспективність застосування ультрасучасної технології для запису такої незвичайної музики у такому унікальному місці.

Звукорежисери зв'язалися з представництвом Sennheiser, і дуже скоро вже спільно з фахівцями компанії (котра, між іншим, цього року стала офіційним аудіоспонсором Chelsea Music Festival), зайнялися підбором необхідного обладнання та підготовкою до живого звукозапису майбутніх концертів.

ОБИТЕЛЬ ЗВУКУ

Після попередніх консультацій Андерсон і Шварц вирішили використовувати систему, що складається з десяти мікрофонів, котрі підвішуються в чітко визначених місцях залу на тросах, протягнутих через все приміщення каплиці.

Робочий сетап включає чотири мікрофони MKH 800 TWIN, які встановлені у першому, верхньому квадраті над тією частиною залу, де розташовується основна маса слухачів, і вище рівня балкона. Другий, нижній квадрат, що охоплює зону трохи нижче рівня балкона, складають два звичайних MKH 800 і два всеспрямованих капсюля MKHC 8020 на монтажних планках MZE 8120, що проводять аудіосигнал.

"Таким чином, ми формуємо AMBEO-куб потрібних нам розмірів та конфігурації", - пояснює Джим.

Плюс, ще пара додаткових мікрофонів MKH 8020 були встановлені над першими рядами місць для слухачів і спрямовані точно на сцену.

Мабуть, варто зазначити, що мікрофони MKH 800 TWIN були вибрані не випадково. Завдяки унікальній подвійний конструкції їх мікрофонних головок, для запису тривимірного звучання в системі AMBEO 3D саме вони підходять якнайкраще.

Справа в тому, що на відміну від інших систем з подвійними капсюлями, у кожної з двох голівок моделі MKH 800 TWIN передбачений власний аудіовихід. Таке рішення дає змогу звукорежисеру налаштовувати і регулювати полярну діаграму відповідного мікрофона з мікшерного пульта як у процесі звукозапису, так і в ході пост-обробки записів.

Окрім того, така конструкція капсюлів MKH 800 TWIN також дозволяє застосовувати еквалізацію окремо передньої і задньої зон охоплення для усунення дисбалансу звучання, що неминуче виникає, коли запис проводиться в умовах приміщення.

"Як ви розумієте, оптимізму додає одна лише можливість отримати таку гнучкість системи ще на етапі запису", - посміхається Ульріке Шварц.

Та все ж зовсім без проблем теж не обійшлося. До початку фестивалю в Челсі студія Anderson Audio New York мала у своєму розпорядженні обладнання, що могло забезпечувати обробку максимум 24 каналів. І створити весь AMBEO-куб з восьми мікрофонів MKH 800 TWIN аж ніяк не виходило. Тому вирішено було задіяти інші мікрофони Sennheiser, і звукорежисери зійшлися на думці, що оптимальною заміною MKH 800 TWIN у ситуації, що склалася, стануть їхні давні фаворити - оригінальні MKH 800.

"Ми взагалі звикли вважати, що MKH 800 - це мікрофони виняткові, - зазначає Шварц. - Десь років зо два тому ми вперше випробували їх з піаніно. І скажу, що за рівнем якості захоплення баса нічого кращого відтоді ми так і не знайшли".

Після короткого тестування за допомогою системи змінних характеристик спрямованості MKH 800 вдалося оперативно налаштувати широкий кардіоїдний пікап, який ідеально вписався в схему AMBEO-куба, фактично утворивши передню його частину.

З нижньою задньою парою теж довелося попрацювати окремо. Проблема була в тому, що перед цими двома мікрофонами на балконі були встановлені відеокамери, котрі перекривали їм "прямий доступ" до джерел звуку. Вирішили задачу за допомогою пари мікрофонних голівок Sennheiser MKHC 8020, які підвісили на монтажних планках MZE 8120. В решті решт вийшла досить компактна всенаправлена мікрофонна система для запису глибокого басу на частотах до 10 Гц.

Найголовнішою ж парою, що забезпечила чудове стереофонічне захоплення всього, що у дні фестивалю прозвучало зі сцени у каплиці церкви Святого Павла, стали два Sennheiser MKH 8020, за допомогою яких вже у процесі запису звукорежисерам повсякчас вдавалося знаходити оптимальний аудіофокус.

"З цими мікрофонами ми без жодних проблем записали виступи струнних квартетів, фортепіанні тріо, джазові композиції. Був навіть один фортепіанний квінтет. А додаткові мікрофони використовувалися лише декілька разів, коли музиканти розташовувалися дуже далеко від основних", - розповідає Джим Андерсон.

Додамо, що цими допоміжними мікрофонами були кардіоїдний MKH 8040, а також активна система на основі декількох конденсаторних мікрофонів серії Sennheiser MKH 8000, які задіювалися для запису звучання ударних установок у окремих композиціях.

БІЛЬШЕ, НІЖ ПРОСТО ЯКІСНИЙ ЗВУК

За словами Андерсона і Шварц, запис нинішнього Chelsea Music Festival в AMBEO 3D - це не тільки унікальний шанс зберегти музичні твори, що прозвучали на фестивалі, у їх первозданному вигляді і з високою якістю запису, але й дещо більш важливе.

"Я впевнена, що ми змогли записати не одну тільки живу музику, а й той природний емоційний заряд, що його слухач отримував від кожного виступу, - вважає Ульріке. - Наші записи теж дарують слухачеві повне відчуття присутності в цьому старовинному залі, і разом з ним - можливість почути музику навіть краще, ніж її чула більшість з присутніх на концерті гостей. Оскільки наш слухач має змогу чути цілісний запис відразу з декількох мікрофонів, що розташовані були точніше й ближче до джерел звуку. Приміром, у 3D басові інструменти звучать набагато краще. Думаю, тепер і самі живі концерти, і якість їх запису стануть ще більш захоплюючими".

Джим же вважає, що ця їхня робота значною мірою сприятиме подальшому вдосконаленню технології AMBEO:

"З усіма цими мікрофонами ми працюємо не перший рік, але використовувати їх по-новому і з тими можливостями, що їх надає AMBEO - це, звичайно ж, дуже здорово. Я навіть не сумніваюся, що після цього запису будуть й інші, ще цікавіші".

Арт-директор фестивалю Кен-Девід Мазур від імені його організаторів також відзначив і той факт, що цього року завдяки AMBEO 3D з творами учасників Chelsea Music Festival познайомиться ще більше поціновувачів гарної музики:

"Настільки детальне та повне відтворення аудіоатмосфери такого видатного музичного заходу - це, поза всяким сумнівом, справжнє досягнення, що якнайкраще ілюструє успіхи компанії Sennheiser у справі трансформації, здавалося б, давно звичного для всіх нас процесу прослуховування якісного звуку на справжню музичну подорож, наповнену живими емоціями і враженнями. Зі свого боку ми докладемо максимум зусиль, щоб ці прекрасні і дуже незвичайні записи почули якомога більше людей. Як організатори Chelsea Music Festival, ми ні на секунду не сумніваємося, що представлені на нашому фестивалі музика й мистецтво мають унікальну здатність піднімати людський дух. І Sennheiser допомагає нам дарувати це почуття всім, хто слухає і буде слухати нашу музику".