Грудень 10, 2020
Зайди в свій аккаунт, щоб заробити бонуси-ів за шару!

КРАЩИЙ МІКРОФОН ДО НОВОГО РОКУ: ПИШЕМО СВЯТА ГРАМОТНО

Кращий мікрофон до Нового року: пишемо свята грамотно

Як за допомогою правильного мікрофона й сучасних аудіотехнологій максимально якісно та повно записати звучання новорічних і різдвяних свят - поради від справжнього тонмейстера.

Яким би важким (зокрема й в емоційному плані) не був 2020-й з усіма його кризами, локдаунами та карантинами, та він теж завершується. Вже грудень і кожен наступний його день наближає довгоочікувану пору веселих новорічних свят і вихідних. Радіостанції щоденно "крутять" Driving home for Christmas, Silent Night, Last Christmas і All I want for Christmas is You, котрі вже давно стали інтернаціональними, і ця музика поступово формує у душі забуте з дитинства відчуття особливої новорічної магії.

А може, у звучанні новорічної музики криється щось більше, аніж просто магія? Адже і цю музику хтось колись записував. І не аби як. Щоб зберегти увесь її неповторний новорічний настрій, з нею працювали люди, котрі точно знаються на звукозаписі та вміють вибирати для роботи найкращі мікрофони.

Як вибрати правильний мікрофон, як ним користуватися і як записувати новорічні та всі інші свята грамотно й з найвищою якістю, розповідає досвідчений звукорежисер і професійний тонмейстер Карстен Кюммель.

Експерименти зі звуком у домашніх умовах

Авторитетний експерт в області аудіо, іменитий звукорежисер і саунд-інженер, професійний тонмейстер і за сумісництвом професор відділення аудіосистем і технологій звукозапису Дармштадтського університету прикладних наук Карстен Кюммель належить якраз до тієї вельми нечисленної категорії фахівців, які майстерно володіють мікрофонним обладнанням Sennheiser, добре вміють реалізувати усі його можливості, і не лише здатні з його допомогою створити святковий настрій у своїх слухачів, але й щедро діляться з ними своїми знаннями та майстерністю.

Карстен упевнений, що записати нормальний звук у домашніх умовах можна і без дорогої апаратури: "Коли ви ще не маєте професійного конденсаторного мікрофона, наприклад, серії MKH від Sennheiser, то й нехай. Пристойного рівня запис завжди можна зробити й за допомогою простішого та, найголовніше, недорогого динамічного мікрофона. Набагато важливіше - зуміти підібрати для такої роботи відповідний мікрофон і навчитися правильно ним користуватися".

Карстен Кюммель, досвідчений звукорежисер, професійний тонмейстер, професор і викладач відділення аудіосистем і технологій звукозапису Дармштадтського університету прикладних наук (фото Тріне Тібо)

За словами звукорежисера, вдома звук краще записувати у більш-менш просторому приміщенні. Адже коли мікрофон ставити у маленькій і тісній кімнатці, то і на слух запис потім буде сприйматися таким же "тісним". Причиною тому - процеси, що їх фахівці називають "ранніми відображеннями". Простіше кажучи, у маленькому приміщенні звук на мембрану мікрофона потрапляє занадто рано і він занадто інтенсивний. Саме тому простора вітальня для звукозапису підходить набагато краще, аніж будь-яка тісна комірка.

Втім, як вважає Карстен, коли виникло бажання поекспериментувати з ефектом реверберації (так називається процес поступового зниження інтенсивності звуку від його багатократних відображень), то можна розташувати мікрофон у вузькому коридорі, де-небудь на сходах чи навіть у ванній. Головне, не забувати, що розміри приміщення, у якому здійснюється запис, завжди істотно впливають на його унікальний акустичний характер. Та коли за справу братися грамотно, то, як то кажуть, вдома навіть стіни допомагатимуть.

Як звучать новорічні свята?

Якісно записати усі ті найтонші живі звуки, з яких складається характерна аудіоатмосфера веселого новорічного свята, допоможуть найпростіші прийоми роботи з мікрофонною апаратурою.

Отже, щоб зберегти у запису природну просторовість звучання, слід встановлювати мікрофон (або мікрофони) на правильній відстані від джерел звуку. Без крайнощів (скажімо, коли виникла ідея записати потріскування дрів у домашньому каміні, то засовувати мікрофон аж у вогонь не варто). На цьому етапі основне завдання полягає в тому, щоб вловити саме баланс, тобто, знайти оптимальне співвідношення між прямим звуком від джерел і його відбитками від стін та предметів інтер'єру у приміщенні (тобто та сама "реверберація").

Само собою, коли пишемо звук поза приміщенням (у лісі, наприклад), то від стін він зі зрозумілих причин не відбиватиметься. А значить, щоб краще записати хрускіт снігу під ногами, тріск гілок та інші цікаві зимові звуки, мікрофон можна розмістити ближче до їхніх джерел.

Але, знову ж таки, все залежить від ситуації та конкретних задач. Скажімо, для якісного запису тварин у тому ж зимовому лісі техніка і прийоми теж мають бути відповідними. Необхідно вибрати правильне місце, встановити там спеціальний намет і добре його замаскувати, у ньому поставити вузькоспрямований мікрофон-гармату типу Sennheiser MKH 70-1 чи MKH 8070, і тоді всі шарудіння, писки, рев або завивання будь-кого з представників тамтешньої фауни, що потраплять у фокус апаратури, записані будуть у найповнішому обсязі та з винятковою якістю.

Втім не будемо забувати, що до жанру новорічних відносяться також хоч і значно тихіші, та не менш оригінальні й точно незабутні звуки на кшталт потягування гарячого глінтвейну, хрускоту печива тощо. Тим більше за святковим столом напевно хтось із великим задоволенням захоче ефектно похрустіти чимось смачненьким на мікрофон. Що ж стосовно обладнання, то для такої роботи підійдуть, наприклад, легендарний Sennheiser MD 441 (мікрофон із рекордно швидкою перехідною характеристикою, який до того ж ідеально підходить для запису якісного звуку у дуже гучному оточенні) або більш сучасний MD 421-II. З таким мікрофоном можна впевнено працювати хоч у в самому епіцентрі святкових веселощів і без проблем писати звідти свої коментарі у стилі ASMR, попри навколишній тарарам.

І ще одна суто практична порада (або навіть правило) від Карстена Кюммеля: чим масштабнішим є джерело звуку, тим на більшій відстані від нього слід тримати мікрофон.

Звичайно, це теж не означає, що церковні дзвони на Різдво записувати треба аж із сусіднього села. Та для повного успіху такої важливої справи вкрай бажано мати у своєму арсеналі "гармату" Sennheiser MKH 416, котра радикально спростить і цю, й інші, набагато складніші у технічному плані задачі. Також не зайвим буде трохи поспілкуватися із місцевими парафіянами і представником тієї ж церкви, вони неодмінно підкажуть оптимальне місце для мікрофона, а значить позбавлять від надмірної біганини. Може, десь навіть дозволять на честь свята залізти з мікрофоном на дзвіницю. Та навіщо, коли MKH 416 дає змогу робити відмінні записи з безпечної відстані й без екстремальної звукорежисерської "звитяги"...

Пишемо "Jingle Bells" власноруч!

Чи не найзнаменитіша у світі Різдвяна пісенька "One Horse Open Sleigh" чи просто "Jingle Bells" своєю мегапопулярністю, як ми знаємо, зобов'язана саме такому дуже своєрідному і впізнаваному звуку дзвіночків, що як раз і надають мелодії образу веселої поїздки на санях засніженим зимовим шляхом.

"Рекомендую мікрофон Sennheiser e 914 - для виразного і максимально деталізованого запису таких тонких і складних звуків взагалі й будь-яких дзвіночків зокрема він підходить оптимально, - радить Карстен Кюммель. - Конденсаторний e 914-й - мікрофон порівняно недорогий, але дуже якісний і, найголовніше, він вміє охоплювати широкий динамічний діапазон. Тому, знаючи його унікальний талант дуже точно й правильно передавати високі частоти, професійні звукорежисери саме e 914-і застосовують не лише як так звані оверхеди, тобто головні мікрофони для барабанів, але й ставлять їх для запису хай-хетів. Отже, коли встановити e 914 на правильній відстані від дзвіночків, а це приблизно від 80 сантиметрів до метра, то їх звучання він захопить ідеально. А якщо 914-го наразі ще немає, то можна обійтися більш компактним і простішим динамічним Sennheiser e 935, але його треба буде ставити трохи ближче до джерел звуку".

Перкусія для "Маленького барабанщика"

Коли барабан звучить занадто високо, спробуйте встановити мікрофон ближче до мембрани інструменту

Це правило розповсюджується також і на ксилофон (глокеншпіль сопрано), молотити паличками по красивим дерев'яним чи сталевим брускам якого так полюбляють дітлахи. Якщо розташувати мікрофон занадто близько до глокеншпіля, то ті бруски, котрі найближче до мікрофонного капсуля, звучатимуть у запису теж помітно гучніше, ніж ті, що були далі. Тому перш ніж записувати такий цікавий інструмент, треба спочатку трохи поекспериментувати і попереставляти Sennheiser e 904, визначаючи, таким чином, для нього оптимальну відстань.

Власне, цей принцип фактично є універсальним для ударних будь-якого типу і розмірів. Та є ще один важливий момент. Коли звукорежисер-початківець намагається правильно передати чи записати звучання знаменитого "рам-пам-пам-пам" з "Little Drummer Boy" ("Carol of the Drum"), однієї із найзнаменитіших у світі класичних "керол" (тобто різдвяних композицій), то, як правило, стикається з вкрай непотрібним ефектом: малий барабан звучить занадто високо (тонко).

Усувати цю проблему Карстен Кюммель пропонує наступним чином: "Коли у звучанні барабана явно бракує низьких, то, по-перше, для роботи з ним краще взяти такий універсальний мікрофон, як, наприклад, Sennheiser e 614 із суперкардіоїдною діаграмою спрямованості або навіть ще більш легендарний Sennheiser MD 421-II. А по-друге, встановлювати його треба якомога ближче до інструмента. Чим ближче до джерела звуку розташований капсюль мікрофона, тим виразнішим буде так званий ефект наближення. Тобто, мікрофон повніше захоплює й ніби підкреслює низькі частоти. І ось так просто змінюючи відстань, легко можна визначити оптимальне поєднання чіткості й теплоти низьких. А їх, у свою чергу, не варто недооцінювати, бо на загальну якість звучання ударних і всієї композиції загалом вони завжди впливають дуже істотно".

Бажано також більше репетирувати й експериментувати під час роботи з перкусією. Карстен Кюммель радить спочатку робити пробні записи ударних, уважно їх слухати, а потім регулювати положення мікрофона - у такий спосіб знайти потрібні звуки буде і простіше, і швидше.

Дитячий різдвяний концерт з блокфлейтою?

Як ми знаємо, навіть просто слухати дитячий "ансамбль" хоча б з однією єдиною такою "сопілкою" у його складі - справа дуже непроста. А записувати його ще важче (якщо це взагалі можливо). А коли обов'язково треба зробити такий запис, щоб його потім і слухати було приємно? Однак у таке свято намір цей хоч і доволі клопіткий, та однозначно того вартий. Адже десь є бабусі й дідусі, та й самим батькам напевно ж коли-небудь захочеться послухати різдвяні мелодії у виконанні рідної малечі. Та як записати всю цю чудову дитячу самодіяльність правильно?

"Скеровувати мікрофон прямо у блокфлейту точно не треба, - пояснює Карстен Кюммель. - Але щоб записати її звучання якомога якісніше, вистачить і одного мікрофона, тільки писати треба у монофонічному режимі. А оскільки блокфлейта найголосніше звучить, лише коли всі отвори щільно закриті пальчиками, то я б спробував поставити маленького виконавця десь за пів метра від мікрофона, і щоб його флейта звучала трохи нижче осі капсуля".

Ну і оскільки записуємо ми звучання живого інструменту, а значить і мікрофон теж доведеться встановлювати на слух, то спершу краще трошки з ним поекспериментувати. Нехай дитина грає, а ми у цей час акуратно походимо з мікрофоном навколо неї та, дуже уважно прослуховуючи звук, визначимо місце у кімнаті, де блокфлейта звучить найякісніше.

"Для якісного запису такого інструменту, як блокфлейта, а тим більше дитячої, потрібен мікрофон Sennheiser e 914, котрий дійсно здатний забезпечити оптимальний результат у яких завгодно умовах. Та скажу, що з блокфлейтою легко впораються й динамічні моделі Sennheiser, зокрема MD 421-II або MD 441", - уточнює Карстен Кюммель.

Робимо трубу теплішою до зимових свят

Точно скерувати звучання труби у потрібному напрямку можна лише правильним положенням мікрофона

Позиція мікрофона надає можливість, як зорієнтувати звук труби чи іншого мідного духового інструменту чітко у потрібному напрямку, так і безпосередньо впливає на характер звуку.

"Звук виходить із розтруба труби. Тому звучання можна коригувати, рухаючи мікрофон від центра розтруба до його боків. Чим далі від середини, тим звук тепліший. А коли граємо щось із класичних різдвяних композицій, то бажано відсунути мікрофон від середини і закріпити його під кутом більшим, ніж 45 градусів - тоді труба зазвучить значно тепліше й приємніше. І навпаки, коли потрібне більш виразне або навіть різке звучання, то пробуємо зорієнтувати мікрофон ближче до 0 градусів відносно центральної осі розтруба", - підказує Карстен.

Окрім того, підкреслює звукорежисер, під час роботи з духовими особливого значення набуває також розмір діафрагми мікрофона: "Для труби найкраще підходить мікрофон з великою діафрагмою. В ідеалі - Sennheiser MK 4. Та як більш сучасну і компактну альтернативу можу порекомендувати також Sennheiser e 908 B на гнучкому кріпленні. Його можна зручно закріпити прямо на розтрубі, тоді відстань до джерела звуку буде постійно однаковою, а отже звук - стабільнішим. Однак якщо трубу треба записати, то я б спробував зберегти певну частку атмосфери живого виступу. А для цього краще закріпити мікрофон саме на розтрубі інструменту, як це роблять професійні трубачі під час концерту. Що стосовно конкретної моделі, то, знову ж таки, з мідними духовими прекрасно працюють Sennheiser MD 421-II та MD 441, про які ми вже згадували".

Чарівна скрипка на Різдво

Під час роботи зі скрипками необхідно дуже уважно стежити за тим, щоб мікс устигав набути достатньої однорідності у всьому діапазоні частот до того, як потрапити у мікрофон

Струнні разом з ударними й духовими є ще одним ключовим елементом популярних новорічних композицій. Візьмемо для прикладу всесвітньо відому "Silent Night". На думку Карстена Кюммеля, для якісної передачі чи запису звучання скрипки в цій композиції слід дуже уважно стежити за тим, щоб мікс встигав набути достатньої однорідності в усьому діапазоні частот до того, як потрапити у мікрофон. У зв'язку з цим, звукорежисер рекомендує для ефективної роботи зі скрипкою брати e 914-й чи інший конденсаторний мікрофон Sennheiser. Зокрема, серії MKH, але також підійдуть і моделі Sennheiser MK 4 чи MK 8. Одначе як професійний тонмейстер, Карстен звертає увагу ще й на те, що для вирішення аналогічної задачі в умовах великої й гучної сцени більш підходящим варіантом є й будуть компактні мікрофони на спеціальних кріпленнях.

Встановлювати мікрофон Карстен радить на метр вище самого інструменту і десь під кутом близько 90 градусів відносно верхньої частини скрипки. Якщо ж скрипалів двоє, а мікрофон один, то, радить Кюммель, мікрофон треба розмістити на такій же висоті, але зорієнтувати його на простір між двома інструментами, тоді їх звучання він теж захоплюватиме досить якісно.

Коли ж потрібен рівень якості, близький до максимального, то скрипку звукорежисер радить записувати відразу парою конденсаторних мікрофонів і в режимі стерео. Як один з оптимальних варіантів такої пари Карстен приводить два Sennheiser MK 4 або два e 914, встановлених на відстані 15-30 см одна від одної у сетап A-B. У такій конфігурації звук обидва мікрофони захоплюватимуть на одному рівні, а потім сигнал одного можна вивести на лівий динамік, а іншого - на правий.

"Скрипка дає змогу створювати виняткової краси стереоефект, набагато глибший і приємніший, аніж звичайний монофонічний запис", - упевнений Кюммель.

Або ж, продовжує Карстен, як альтернативу A-B, можна застосувати стереосетап X-Y. Це коли капсюлі двох спрямованих мікрофонів встановлюються відносно один одного під кутом 90 градусів і на мінімально можливій відстані: "На відміну від стерео A-B такий сетап зазвичай передає обсяг звучання не так повно, та зате гарантовано забезпечує стабільність звукового образу у запису".

"Silent Night" в гітарній версії

Мікрофон для запису акустичної гітари встановлювати теж треба на слух

Нейлонові струни чи металеві - наразі це не так важливо. За словами Карстена Кюммеля, акустична гітара у будь-якому оснащенні вимагає дуже уважного до себе ставлення. Тому перш ніж братися її записувати, не зайвим буде витратити хоча б трохи часу і спробувати визначити оптимальне місце для мікрофона: "Трапляється й так, що звук у точці поруч з резонансним отвором видається занадто теплим. Також слід враховувати, що вбудований електричний звукознімач, якщо він є, дуже заважатиме запису. Та й не грають зазвичай класичні різдвяні композиції на гітарі з такими пристроями".

Встановлювати мікрофон для гітари Карстен радить за стандартним для більшості "живих" інструментів алгоритмом, тобто, грати й неквапливо шукати найкращу відстань між капсулем і джерелом звуку, тобто, струнами. І можна не надто переживати щодо звуків від рухів пальців струнами:

"Вони займають особливе місце у звучанні інструменту. Адже шуми від пальців на струнах - це фактично невіддільний елемент звучання акустичної гітари".

Карстен також зазначає, що найкращим чином вловити й підкреслити красу стереоефектів звучання акустичних гітар дозволяє все той же простий і давно перевірений сетап A-B із пари мікрофонів, та тільки встановлених на порівняно великій відстані один від одного. Для запису гітар Карстен рекомендує брати конденсаторні мікрофони, зокрема й такі прості та недорогі, як Sennheiser e 614, або вже не раз згадані у цій розмові e 914, MK 4 або будь-яку з моделей Sennheiser серії MKH.

Акордеон - записати непросто, але теж можна

Як же у таке свято і без нього? Та щоб записати його якісно, доведеться трохи попрацювати.

Отже, нагадує Кюммель, процес генерації звуку в акордеона по суті розділений на дві зони: ліва рука музиканта керує басами, а права за допомогою клавіш та кнопок створює мелодію. Обидві ці зони з'єднують гнучкі міхи (або "сильфон", це термін такий). Та щоразу коли міхи розтягуються, відстань між джерелом звуку і капсюлем мікрофона постійно й неминуче змінюється, через що у записі залишаються небажані ефекти. Боротися з ними звукорежисер рекомендує шляхом поєднання двох різнотипних мікрофонів:

"Один мікрофон ставимо приблизно за метр перед акордеоном. Така його позиція дає нам можливість за великим рахунком ігнорувати те, наскільки далеко вперед рухатимуться міхи інструменту - базові умови захоплення звучання у цілому залишаються незмінними. Другий же мікрофон повинен мати кріплення-кліпсу. Скажімо, нехай це буде Sennheiser e 908 B - для акордеона варіант оптимальний. Його ми встановлюємо на кліпсі так, щоб він рухався разом з інструментом і на однаковій відстані від джерела звуку, формуючи таким чином стійкий звуковий образ. Але, як на мене, стереопара із конденсаторних Sennheiser, встановлена на правильній відстані перед акордеоністом, забезпечує більш якісну передачу звучання".

Пишемо вокал і веселі хороводи навколо ялинки

Безумовно, інструменти вибудовують всю характерно новорічну музичну основу композицій. Але ж свята відзначають люди, тому живий вокал - це теж невіддільний компонент новорічних веселощів.

"З одним єдиним голосом легко впорається і недорогий компактний мікрофон. Наприклад, динамічний Sennheiser e 935, який забезпечить насамперед добре збалансоване звучання. Але якщо є можливість, то, звичайно, краще взяти справжній конденсаторний e 965 з подвійною діафрагмою, - пояснює Карстен Кюммель. - Обидва ці мікрофони спеціально оптимізовані для роботи на дуже близьких відстанях, отже співати у них можна хоч з пари сантиметрів. Якщо ж такі короткі відстані - не в пріоритеті, то можна брати, скажімо, Sennheiser e 614, e 914 чи Sennheiser MK 4. Але треба враховувати, що ці моделі не призначені для того, щоб співати, як то кажуть, упритул. І що ще важливіше, треба не забути сказати про це самому співакові або співачці, тоді проблем точно не буде".

Карстен також підказує, що у колекції Sennheiser є ще й так звані всеспрямовані мікрофони: MKH 8020, MK 8 та інші. У них діаграма спрямованості орієнтована ніби вкругову, завдяки чому навколо одного такого мікрофона можна зручно розмістити хоч цілий ансамбль вокалістів: "Вся неповторна краса такого кругового сетапу полягає в тому, що всі виконавці мають прямий візуальний контакт один з одним. А це дуже сприяє як успіху композиції, так і якості її запису".

Ну й на завершення, щиро вітаємо Вас і Ваших близьких з Новим роком і Різдвом. Давайте разом веселитися, співати, складати нову музику, експериментувати та записувати більше й краще!