Серпень 5, 2021
Зайди в свій аккаунт, щоб заробити бонуси-ів за шару!

МІКРОФОНИ SENNHEISER MD 445 ТА MD 435 - ОГЛЯД ФАХІВЦЯ

FOH-звукорежисер Blue Oyster Cult Стів Ла Серра розповідає про свої професійні враження від нових вокальних мікрофонів MD 445 і MD 435 від Sennheiser, що їх він спеціально, з метою безпосереднього з ними знайомства взяв з собою у черговий концертний тур групи.

Серія MD, котра включає динамічні мікрофони преміумкласу як вокального, так і інструментального типу, є, безумовно, найіменитішою у Sennheiser, випускається вона вже понад 75 років і користується незмінною популярністю в усьому світі.

Новітні представники серії MD, дротові MD 435 і MD 445 - це не просто два ручних вокальних мікрофони преміумрівня, наразі це фактично топові моделі колекції, які орієнтовані на ефективну роботу в умовах дуже гучної та акустично складної сцени й перед найвимогливішою аудиторією.

Зовні мікрофони MD 435 і MD 445 схожі, як за розмірами, так і дизайном. Обидва виконані у стильних й елегантних корпусах з приємним темно-атласним покриттям та навіть у руці відчуваються практично однаково - обидва міцні, надійні та трошки важкуваті. Єдина зовнішня їх відмінність, котра ненав'язливо так підкреслює, що це різні мікрофони - металеві решітки капсюлів: у суперкардіоїдного MD 445 "корзина" помітно коротша і більш пласка, ніж у кардіоїдного MD 435. Капсюлі в обох нових MD мають високотехнологічні алюмінієво-мідні звукові котушки, якими забезпечується швидка перехідна характеристика, а також спеціальні шумокомпенсуючі котушки для захисту сигналу від електромагнітних перешкод і вбудовані виброізолюючі підвіси для захисту від так званих структурних шумів.

Випускаються Sennheiser MD 435 і MD 445 у фірмових картонних коробках. Окрім самого мікрофона до комплекту поставки кожної з моделей входять також зручний нейлоновий чохол (для транспортування і зберігання мікрофона), тримач із затискачем для стійки та по п'ять змінних захисних прокладок, які встановлюються під решітку капсюля. У книжці-інструкції зі швидкого налаштування мікрофона просто й зрозуміло проілюстрована уся необхідна інформація щодо того, як мікрофон підключити і як встановити його на сцені правильно з урахуванням особливостей його діаграми спрямованості.

Нові вокальні мікрофони MD 435 та MD 445 від Sennheiser

Коротко про основні характеристики Sennheiser MD 435 і MD 445
У MD 435 частотний діапазон - від 40 Гц до 20 кГц, з графіком частотної характеристики, який показує підйом кривої з 2 кГц до максимальних 8 дБ на 6 кГц, з подальшим зниженням до +5 дБ при 8 кГц і відкатом вище 10 кГц. MD 435 здатний ефективно працювати за максимального рівня звукового тиску 163 дБ на частоті 1 кГц і має еквівалентний рівень шуму 17 дБА, що дає динамічний діапазон 146 дБА. Номінальний імпеданс - 245 Ом.

Капсюль мікрофона MD 435 (MM 435) повною мірою успадкував усі найкращі акустичні властивості та фантастичну надійність моделі Sennheiser MD 9235, видатного динамічного капсюля, який компанія випускає виключно для бездротових ручних передавачів Sennheiser топового рівня, розроблених для прямих ефірів та живих трансляцій.

І до речі, сьогодні мікрофонні капсулі MM 435 і MM 445 дуже добре зарекомендували себе як повноцінна (і недорога) заміни MD 9235, вони теж мають універсальний інтерфейс і з успіхом застосовуються, зокрема і з бездротовими мікрофонами Sennheiser таких популярних серій, як evolution wireless G4 і 2000, а також з флагманськими моделями Digital 6000 та Digital 9000.

У Sennheiser MD 445 частотний діапазон аналогічний - від 40 Гц до 20 кГц, але із загальним акцентом у бік верхніх частот спектра від 50 Гц до 2 кГц. Графік частотної характеристики демонструє широкий пік між 3 і 8 кГц та досить крутий спад вище 10 кГц. Максимальний рівень звукового тиску у MD 445 становить 163 дБ, а еквівалентний рівень шуму - 18 дБА, що дає динамічний діапазон 145 дБА. Номінальний імпеданс - теж 245 Ом.

У цьому нашому концертному турі за останні пару місяців я мав можливість досить активно протестувати обидва ці мікрофони у найрізноманітніших умовах та з різними вокалістами. Скажу, що для мене буквально відразу ж стало очевидним, що і MD 435, і MD445 дуже ефективно і без жодних проблем усувають будь-які небажані звуки. "Протікання" від моніторних клинів або інструментів на сцені якщо й були, то наймінімальніші, а за відносно невисоких рівнів гучності сцени ніяких значущих протікань ці мікрофони взагалі не допускають.

При цьому MD 435 і MD 445 відрізняються ще й порівняно невеликою досяжністю, обидва помітно "глушать" звук, тільки-но мікрофон відхиляється від рота всього на якихось 20-30 сантиметрів. Насамперед це стосується, звичайно ж, вокалу. Тому коли співак звик працювати, тримаючи мікрофон на досить великій відстані, то, думаю, Sennheiser MD 435 чи MD 445 йому навряд чи сподобаються.

Стів Ла Серра про Sennheiser MD 435
Мікрофон MD 435 передає тембр дуже плавно й збалансовано, тому прекрасно підходить вокалістам і вокалісткам з чітко акцентованими високими та середніми частотами у голосі. І підійде ще й тому, що він має досить рідкісну здатність акуратно згладжувати саме надмірно агресивні високі й середні без будь-яких втрат у виразності вокалу. Отже, якщо ви звукорежисер і працюєте зі співаком або співачкою, у яких голоси іноді звучать занадто різкувато, то MD 435 - правильне рішення.

Ну а коли з MD 435 працює вокаліст, у якого в голосі високих не так багато (або навіть менше, ніж того хотілося б), то ця задачка, як правило, без проблем вирішується за допомогою еквалайзера. Полиця високих у MD 435 починається з 3 кГц і з посиленням на 2 або 3 дБ, завдяки чому мікрофон легко й правильно розкриває практично який завгодно "темний" голос. І що характерно, для цього йому не потрібні жодні добавки у низьких середніх, якими в таких ситуаціях звукорежисери зазвичай намагаються підкоригувати якість артикуляції або допомагають вокалу не загубитися у перевантаженому міксі.

Найбільш "лояльне" щодо різноманітних помилок захоплення звуку і стабільну частотну характеристику MD 435 забезпечує, коли джерело звуку зорієнтоване у діапазоні ±30 градусів відносно осі спрямованості. Коли ж джерело відхиляється від неї на 45 градусів і ще далі, то відразу ж починають помітно падати низи й звук значно згасає. А ось якщо відхилити мікрофон на 90 градусів, то ніяких особливих змін не відбувається, що найкращим чином свідчить про те, наскільки ефективно MD 435 вміє відсікати звуки поза віссю спрямованості. Отже, тільки-но цей мікрофон вокаліст поставить під кутом 90 градусів, відразу ж отримає те, що заслуговує, ні більше, ні менше!

Розширення у діапазоні низьких у MD 435 теж дуже добре, проте це має свої особливості, які в обов'язковому порядку слід враховувати: мікрофон ідеально вловлює і передає всю брутальність суто чоловічого вокалу, та попри це може занадто чітко, буквально гупанням передавати звучання глухих приголосних. А усувається ця неприємність встановленням фільтра верхніх у діапазон 100-130 Гц (в залежності від характеру вокалу).

Що ж стосується ефекту наближення, то у MD 435 він стає найбільш виразним і приємним, коли співак тримає мікрофон приблизно за 7-10 сантиметрів від рота. Та знову ж таки, навіть коли губи торкаються решітки капсюля, ефект наближення у MD 435 все одно виходить дуже природним і ненав'язливим.

Стів Ла Серра про Sennheiser MD 445
Треба сказати, що моделі MD 435 і MD 445 відрізняються не просто діаграмами спрямованості, це дуже особливі та дуже різні за характером передачі звуку мікрофони. Sennheiser MD 445 передає вокал відчутно могутніше й навіть агресивніше, допомагаючи йому таким чином пробиватися і виділятися у будь-якому міксі, навіть найскладнішому та перевантаженому і навіть, коли сам вокал досить слабкий й інакше приречений губитися у такому міксі з суто природних причин. У зв'язку з цим вважаю, що MD 445 оптимально підходить вокалістам, котрим у голосі не вистачає природної (вродженої) пробивної гостроти, а середні частоти або взагалі губляться, або вкрай слабо виражені.

Якщо взяти для прикладу нашу Blue Oyster Cult, то MD 445 добре підходить Дональду "Buck Dharma" Розеру. Тому що у Дональда дуже м'який тембр голосу, і його треба постійно або знижувати до приблизно 300 Гц, або посилювати у діапазоні 3-4 кГц, інакше голос просто тоне у міксі. Коли ж Дональд працює з MD 445, то мені залишається лише іноді й злегка (-2 дБ при 340 Гц) коригувати загальну його виразність еквалайзером. Але разом з тим уточню, що вокал у Розера не "шиплячий", тобто, зі звуками "С" і "T" у MD 445 проблем не виникає. Одначе якщо співак від природи "шипить", то з цим треба бути уважнішими, оскільки MD 445 здатний всі шиплячі виставити назовні у найнесподіваніший момент і там, де це категорично не потрібно.

Додам також, що Sennheiser MD 445 може раптово захоплювати й деякі дуже серйозні "низи", підкреслюючи й перетворюючи їх на якісь несподівані та непотрібні "гупання", які можуть ще і посилюватися через ефект наближення (і будуть значно помітнішими, ніж у MD 435). Цю проблему я теж усував за допомогою фільтра високих частот, встановлюючи його в діапазоні 100-120 Гц - нічого складного, проте дуже допомагає прибрати гупаючі звуки у вокалі тих виконавців, котрі полюбляють тримати мікрофон ближче.

Щодо дистанцій. Оптимальними для MD 445, схоже, є 2-5 сантиметрів - саме на такій відстані від рота вокаліста мікрофон в буквальному сенсі розквітає. Але також може ловити більше шумів від подихів, ніж MD 435, і це теж треба враховувати.

Плюс до цього, з позаосьовими характеристиками у MD 445 теж не все так просто - він, на відміну від MD 435, деякі моменти не вибачатиме. Коли джерело звуку відхиляється від осі мікрона на ті ж 30 градусів, то загасання відбувається вже в діапазоні 6 дБ, а високі падають чи не миттєво. При відхиленні більш ніж на 45 градусів MD 445 взагалі мало що захоплює. Тому я б не рекомендував давати його вокалістам, які часто співають без мікрофона.

Sennheiser MD 445, як і MD 435, теж надзвичайно ефективно ізолює голос від будь-яких зовнішніх шумів. Я, щоправда, думав, що MD 445 у цьому плані буде навіть ще трохи кращим, ніж 435-й. Одначе, скажу ще раз, обидва ці мікрофони відмінно усувають всі сторонні шуми, включаючи структурні, а також будь-які шуми, які передаються через стійку мікрофона.

Ну і на завершення цієї своєї невеличкої розповіді скажу, що інженери Sennheiser з MD 435 і MD 445 попрацювали дуже грамотно й професійно. Частотні характеристики в обох мікрофонів широкі й плавні, кожна модель чітко орієнтована на якісну роботу з вокалом свого типу. Але обидві однаково ефективно допомагають голосу правильно і без зайвої різкості виділятися у будь-якому міксі та добре звучати навіть на дуже гучній і завантаженій сцені, зокрема й коли співак тримає мікрофон на дуже близькій відстані. MD 435, звичайно ж, більш поблажливий до любителів такої манери виконання, ніж MD 445, але не набагато.

І ще раз підкреслю, що і Sennheiser MD 435, і Sennheiser MD 445 вкрай ефективно відсікають всі сторонні (з-поза осі спрямованості) і фонові шуми, забезпечуючи наймінімальніші протікання, що реально допомагає в роботі. В цілому ж обидва мікрофони - це сучасні висококласні аудіоінструменти, які розраховані насамперед на серйозну професійну роботу на музичних заходах найвищого рівня і перед найвимогливішою аудиторією.