Лютий 9, 2021
Зайди в свій аккаунт, щоб заробити бонуси-ів за шару!

НОВІ СТРІМИ ОЛА ОНАБУЛЕ: ДУША В ДУШУ ЗІ СЛУХАЧАМИ

Нові стріми Ола Онабуле: душа в душу зі слухачами
Музичні стріми з високоякісним звуком відомий британсько-нігерійський джазовий автор і виконавець Ола Онабуле сьогодні активно випускає прямо зі своєї домашньої студії, за допомогою мікрофонів Sennheiser та Neumann.

Ола Онабуле, як визнаний майстер студійного звукозапису (і разом з тим палкий шанувальник аудіотехніки Sennheiser та Neumann), обладнав справжню студію у власному будинку в одному з передмість Лондона, звідки ось уже декілька місяців поспіль регулярно й вельми успішно транслює онлайн живі концерти. Ще б пак, за 24 роки його творчої кар'єри, активної роботи у студіях і частих виступів на найпрестижніших джазових фестивалях і у концертних залах світу ім'я Ола Онабуле стало синонімом поєднання блискучого джазового таланту та щирого захоплення сучасними аудіотехнологіями.

Зліва направо: Нік Мейєр (гітара), Ола Онабуле (вокал), Данкан Іглз (саксофон), Кріс Ніколлс (ударні), Якуб Чівінскі (контрабас)

Однак, коли була оголошена пандемія, то, зізнається Ола, першою його реакцією був переляк: "За роки виступів на великій сцені у різних країнах я вже встиг звикнути до певної схеми роботи. Відповідно до графіка шоу я сідаю у літак і вирушаю до потрібної країни, перебуваю там декілька днів, а потім лечу далі. Пандемія ж внесла у цю схему цілковитий і абсолютний хаос, і я навіть почав трохи панікувати".

А слідом за першими емоціями страху і невпевненості досить скоро прийшло ще й усвідомлення того факту, що все це - зовсім не якийсь тимчасовий збій і швидко він аж ніяк не закінчиться. І музикант незабаром почав дуже сумувати за своїм колишнім концертним життям: "І тоді один з моїх мексиканських друзів порадив мені зробити музичний стрім. Пам'ятаю, як відразу ж запитав у нього, що це взагалі таке. На той момент я навіть не думав про стріми, як про якесь реальне та життєздатне рішення. Та й потім не було ніякої впевненості в тому, що щось з цього вийде. Беручи до уваги якість зв'язку і мої власні, категорично застарілі уявлення про можливості інтернету".

Проте Ола для початку все-таки переглянув декілька більш-менш слушних прикладів. Всі вони в плані організації та якості продакшина видалися йому явно не того рівня. Зате він сам швидко зрозумів, що такі речі робити треба зовсім інакше, і негайно кинувся вивчати питання, з яким аудіообладнання можна зробити свої стріми.

Neumann KMS 105, улюблений вокальний мікрофон Ола Онабуле ось вже цілих 12 років

І як раз тоді, коли артист займався апаратурою, йому зателефонував Вернон Хаммонд, його менеджер у Сполучених Штатах, і сказав, що адміністрація легендарного Blue Note, одного з найвідоміших джаз-клубів світу, цікавиться можливістю влаштувати онлайн-трансляцію виступу Ола Онабуле: "Вернон відразу так і сказав, що джаз-клуб Blue Note зараз запускає свою серію музичних стрімів і має бажання запросити мене взяти в них участь. До того ж буквально з наступного ж тижня".

Таким чином, згадує Ола, у нього залишалося всього декілька днів, щоб у терміновому порядку перетворити свою власну домашню студію звукозапису на повномасштабну сцену для онлайн-трансляцій живих джазових концертів з високоякісним звуком. Довелося, як то кажуть, дуже постаратися: вибрати необхідного рівня камери, встановити правильне освітлення, знайти фахівця, який керуватиме цими камерами, безпосередньо контролювати стрім і т.д.

"З усією, так би мовити, залаштунковою роботою на першому онлайн-концерті мені тоді здорово допомогли діти. Це саме вони працювали з камерами й моніторили якість стріму, - розповідає Ола Онабуле. - Скажу, що особисто мені та ситуація найбільше нагадувала підготовку до справжнього прямого телеефіру, коли перед самим його початком обов'язково хтось розпочинає зворотний відлік. Але мене пройняло. І мені це дуже сподобалося. Вперше за три з лишком місяці я нарешті отримав таку порцію адреналіну, ніби знову виступив на великій сцені, співав і працював з музикантами по-справжньому".

Після першого успішного виступу в режимі онлайн Онабуле негайно взявся вдосконалювати свою апаратуру і підвищувати майстерність виступів онлайн. А оскільки спочатку сам він до цієї справи поставився виключно, як до звичайного запису, то старі звички довелося міняти вже на ходу. Та й студію теж треба було модернізувати відповідним чином (як тоді здавалося): правильно встановити звукоізолюючі панелі, розмістити гобо, переставити гітарний підсилювач трохи далі від гітариста, поекспериментувати з кришками для фортепіано і зробити ще багато чого. Пізніше обладнали навіть свою bass cave ("басову печеру"), складену зі звукоізолюючих панелей спеціальну коробку для контрабаса з мікрофоном всередині.

"Зрештою, я подумав, що такий виступ все одно мало в чому схожий на живий концерт. Стрім, як мені здавалося - це майже запис, але такий, що його необхідно робити з першого ж дубля. Суцільні заборони, дуже жорсткі умови й дуже втомлює", - зізнається Ола.

У домашній студії Ола Онабуле працює з різними мікрофонами Sennheiser серії evolution. На фото - динамічний суперкардіоїдний e 906 c гітарним підсилювачем

Та в міру того, як досвіду набиралося більше, Ола все ж прийшов до висновку, що його музичні стріми - це все ж таки більше концерти, однак такі, котрі можна записувати: "У цьому, власне, і полягає вся суть нашої роботи вподовж стрімів. Треба якось примудритися передати глядачам і слухачам усю ту магію музики, що виникає в студії, де п'ятеро музикантів здавалося б просто весело проводять час. Передати raison d'etre, тобто, сенс нашої гри, те, чим ми одержимі. І ми маємо знаходити для цього способи", - пояснює Ола.

Нове бачення й розуміння ситуації, своєю чергою, вимагало нових підходів до справи. Тому Онабуле прибрав усі звукоізолюючі панелі й екрани, гітарний підсилювач знову поставив поруч з гітаристом, розламав "басову печеру" і зняв кришку з фортепіано. Після чого витратив ще море часу у спробах розібратися зі звуком і заново налагодити звучання усіх його джерел.

І знову залучив до роботи перевірені часом мікрофони Sennheiser та Neumann зі своєї великої колекції. Для бас-бочки Ола встановив пару інструментальних Sennheiser e 902, а на том-томи і снер - e 904-і. Для гітари вибрав один e 906, для гітарного підсилювача - MD 441, плюс, ще один MD 421-й - для другого підсилювача - на той випадок, коли їх потрібно більше одного. На контрабас встановив на гнучкому тримачі типу gooseneck (т.зв. "гусяча шия") кардіоїдний конденсаторний мікрофон e 908 B, котрий, за словами Онабуле, "абсолютно неперевершений", оскільки чітко вловлює специфічні частоти у звучанні інструменту і дуже точно передає його інтонацію та музичну експресію.

"E 908 B відмінно справляється з нижніми середніми й верхніми середніми, тобто, оптимально підходить для передачі тієї частини діапазону, у якій якраз і криється все багатство звучання контрабаса", - підкреслює Онабуле.

Унікальний Neumann M 147 Tube у ролі інструментального мікрофона

Конденсаторний M 147 Tube від Neumann Ола у більшості випадків використовує у якості інструментального, коли потрібно більше виділити звучання якогось інструменту, зокрема того ж контрабаса. Для фортепіано найкращим варіантом Онабуле знайшов комбінацію з пари конденсаторних мікрофонів Neumann TLM 170 з великою діафрагмою, їх же музикант вважає і найбільш підходящим рішенням для звичайного запису класичних музичних композицій у студії.

А найулюбленішим своїм мікрофоном Ола Онабуле як і раніше називає свій вокальний Neumann KMS 105, що вірою і правдою служить йому вже понад 12 років:

"Я його просто обожнюю. Для мене він давно став неначе продовженням мого голосу, й до того ж, як виявилося, він ідеально підходить для стрімів. Звичайні конденсаторні студійні мікрофони у такому тісному оточенні захоплюють занадто багато зайвого. А мій KMS 105 забезпечує потрібне "конденсаторне" звучання, але захоплює голос більш сфокусовано".

Ну а одним з найбільш захопливих елементів кожного нового онлайн-виступу Ола вважає можливість відчувати справжній живий зв'язок зі своєю аудиторією, а також можливість спілкуватися з глядачами у режимі реального часу:

"Сам розумію, що у цьому відношенні я вже, як то кажуть, адреналінозалежний, настільки мені потрібний цей зв'язок. Адже навіть під час звичайного живого концерту він виникає не завжди. Не можна ось так відразу зрозуміти, про що думають люди в залі. А впродовж усього стріму вони запросто коментують абсолютно конкретні речі прямо в чаті. Майже готова фокус-група. Так і пишуть, "послухайте, як він заспівав таку-то ноту", "дивіться, як гітарист виконує соло", тобто, що бачать і чують, про те й напишуть".

А Ола Онабуле та його зіркові гості, серед яких вже "засвітилися" знаменитий саксофоніст Дункан Іглз і феноменально талановитий швейцарський гітарист Ніколас Мейєр, кожен стрім проводять так, щоб незмінно радувати своїх шанувальників новими враженнями. Між іншим, на минулому січневому стрімі, що називається "Songs For A New Year", Ола акомпанували Кріс Ніколлс (ударні), Куба Чівінскі (контрабас), Ніколас Мейєр (гітара) та Джон Турвілль (фортепіано).

Сьогодні вже можна з упевненістю сказати, що Ола Онабуле знову виступає на міжнародному рівні. На його музичні стріми регулярно заходять численні шанувальники з Великобританії, Мексики, Аргентини, Японії, Китаю, Австралії, Нігерії та інших країн. І, судячи з численних позитивних відгуків під роликами, онлайн-виступи Ола вони дивляться і слухають із великим задоволенням.

"Авжеж, формат музичного стріму має свої недоліки, в основному технічні - певна затримка у передачі сигналу неминуча, канал не дає змоги транслювати концерт в 4K тощо - але я думаю, що, незважаючи на це, музичні стріми фактично стали новим, тепер уже невід'ємним елементом сучасного світу музики та індустрії звукопису. Насамперед як ще один цілком реальний спосіб доставки і споживання музичного контенту. Онлайн-трансляції живих концертів - це однозначно благо для нас, виконавців, і вже очевидно, що вони - благо й для нашої публіки. Ми ніби черпаємо натхнення один в одного", - вважає Ола Онабуле.

На його думку, формат прямих трансляцій безпосередньо підтримує природне бажання людини переймати інтуїтивний досвід інших людей, котрі грають, співають, танцюють чи якось інакше демонструють свою майже первісну поведінку в реальному житті, але за допомогою сучасних технологій. Сам Ола бачить у цьому привід для радості й вірить в те, що ці технології й надалі удосконалюватимуться, а значить, і стріми допомагатимуть рухати та розвивати мистецтво й музику:

"Думаю, за цим - майбутнє. Але і звук теж має бути лише найвищої якості. Втім, навряд чи може бути якось інакше. Я навіть ще пам'ятаю, як колись мене запевняли, що я можу просто заспівати у смартфон, і людям це сподобається. Я не заперечував, а відповів, що людям напевно ще більше сподобається, коли для них мій голос звучатиме так само якісно, як і під час живого концерту".

І дійсно, коли піаніст грає красиве зворушливе соло, нам підсвідомо хочеться, щоб усі нюанси звучання цього неймовірно складного інструменту передавалися із відповідною до них повагою. Адже вся емоційна складова цього прекрасного соло криється саме у цих нюансах, а точніше у частотах, які огортають нас коливаннями та вируваннями невидимих радіохвиль.

"Коли сьогодні я можу записати й передати своїй аудиторії усі ці моменти й створити ефект повного занурення в музику, то чому б і ні? Думаю, що мені дуже пощастило з моїми мікрофонами Sennheiser та Neumann, які я збирав декілька років, і з якими я тепер можу робити такі речі. З ними я дійсно вийшов за звичні для себе межі, і значною мірою завдяки їм я сьогодні продовжую творчо розвиватися та освоюватися у новому і надзвичайно захоплюючому жанрі музичного стріму".