Березень 17, 2018
Зайди в свій аккаунт, щоб заробити бонуси-ів за шару!

WITNESS: ЗА ЛАШТУНКАМИ КОНЦЕРТНОГО ТУРУ КЕТІ ПЕРРІ

У лютому закінчився північноамериканський етап концертного туру Кеті Перрі Witness: The Tour, що стартував 19 вересня минулого року з грандіозного виступу співачки на арені знаменитого спортивного комплексу Bell Centre у Монреалі.

Однак завершилася тільки перша частина глобального турне зірки. Witness: The Tour розпланований на цілий рік, складається з семи етапів і закінчитися повинен 21 серпня цього року у Новій Зеландії.

Так що, у Кеті Перрі попереду - щонайменше ще 47 концертних дні та десятки виступів у різних регіонах і країнах світу, зокрема в Бразилії, в Японії, в Німеччині і Великобританії, і на фініші - цілих 6 концертів в Океанії. І у звукорежисерів та техніків її команди теж ще дуже багато роботи.

Фото/текст: Стіва Дженнінгса
За матеріалами інтернет-журналу: fohonline.com

Witness: за кулисами концертного тура Кэти Перри
Witness: за кулисами концертного тура Кэти Перри
Witness: за кулисами концертного тура Кэти Перри
Witness: за кулисами концертного тура Кэти Перри
Witness: за кулисами концертного тура Кэти Перри
Witness: за кулисами концертного тура Кэти Перри
Witness: за кулисами концертного тура Кэти Перри
Witness: за кулисами концертного тура Кэти Перри
Witness: за кулисами концертного тура Кэти Перри
Witness: за кулисами концертного тура Кэти Перри
Witness: за кулисами концертного тура Кэти Перри
Witness: за кулисами концертного тура Кэти Перри
Witness: за кулисами концертного тура Кэти Перри
Witness: за кулисами концертного тура Кэти Перри
Witness: за кулисами концертного тура Кэти Перри
Witness: за кулисами концертного тура Кэти Перри
Witness: за кулисами концертного тура Кэти Перри
Witness: за кулисами концертного тура Кэти Перри
Witness: за кулисами концертного тура Кэти Перри
Witness: за кулисами концертного тура Кэти Перри
Witness: за кулисами концертного тура Кэти Перри
Witness: за кулисами концертного тура Кэти Перри
Witness: за кулисами концертного тура Кэти Перри
Witness: за кулисами концертного тура Кэти Перри
Witness: за кулисами концертного тура Кэти Перри
Witness: за кулисами концертного тура Кэти Перри
Witness: за кулисами концертного тура Кэти Перри
Witness: за кулисами концертного тура Кэти Перри
Witness: за кулисами концертного тура Кэти Перри

У лютому закінчився північноамериканський етап концертного туру Кеті Перрі Witness: The Tour, що стартував 19 вересня минулого року з грандіозного виступу співачки на арені знаменитого спортивного комплексу Bell Centre у Монреалі.

Однак завершилася тільки перша частина глобального турне зірки. Witness: The Tour розпланований на цілий рік, складається з семи етапів і закінчитися повинен 21 серпня цього року у Новій Зеландії.

Так що, у Кеті Перрі попереду - щонайменше ще 47 концертних дні та десятки виступів у різних регіонах і країнах світу, зокрема в Бразилії, в Японії, в Німеччині і Великобританії, і на фініші - цілих 6 концертів в Океанії. І у звукорежисерів та техніків її команди теж ще дуже багато роботи.

Та скориставшись тим, що у хлопців наразі - щось на зразок невеличкого відпочинку, ми звернулися до них з проханням розповісти, як проходить тур, і як їм працюється, а вони погодилися поговорити та поділилися своїми враженнями.

Отже, знайомтеся: FOH-звукорежисер туру Тобі Френсіс, системний FOH-інженер Пол Джамп і моніторний звукорежисер команди Дейв Рупш. Технічним забезпеченням концертів займаються також фахівці компанії Clair Global.

Witness: за кулисами концертного тура Кэти Перри

АПАРАТУРА
У цьому турі Френсіс працює з професійною концертною цифровою системою мікшування Yamaha PM10 Rivage на 88 входів. За словами Тобі, за десяток попередніх років він встиг освоїти DiGiCo SD7, 8 і 10 та навіть випробував декілька новіших систем Avid і Solid State Logic:

"Це дуже серйозне обладнання. Кожна така система оснащується 32-бітним процесором сигналу з плаваючою крапкою і здатна забезпечувати звук найвищого ґатунку. Особисто мені сподобалися всі, але саме PM10 дійсно вразила своїм функціоналом. Наприклад, у неї на вхідних каналах передбачені чотирисмугові параметричні еквалайзери, а на вихідних - 8-смугові PEQ з новими алгоритмами, плюс віртуальні прилади динамічної обробки звуку. Є ще функція Silk з режимами "Red", "Blue" та регулятором "Texture", з їх допомогою за необхідності можна додати в звук трохи аналогового "лоску" та щільності. Вмикаєш Silk - і вже не потрібно занадто старатися з еквалайзерами".

Witness: за кулисами концертного тура Кэти Перри

Фахівці технічної команди Кеті ПЕРРІ: моніторний інженер Бен Девід, моніторний звукорежисер Дейв Рупш і РЧ-координатор Джастін Робінсон

На Yamaha PM10 Rivage Тобі Френсіса встановлені набори плагінів 1073 і 1076, чотирисмугові динамічні еквалайзери, чотирисмуговий багатоканальний компресор і режими "Red" та "Blue" системи Silk.

"У роботі плагіни Yamaha майже не відрізняються від оригінальних апаратних модулів, з яких вони змодельовані, і навіть реагують з такою ж реалістичністю, як справжні. 1073-й я зовсім трохи доповнюю еквалайзером, і в результаті отримую більш глибокий вхідний сигнал, а мікс стає, ... так би мовити ... музичнішим. З PM10 я можу застосовувати деякі вбудовані ефекти, на інших консолях в мене так не виходило. Варіантів дуже багато. Видно, що Yamaha і TC Electronic не дарма витрачають роки на розробку кожного ефекту. У того ж Eventide H3000 Ultra-Harmonizer всі ефекти звучать з якістю оригіналу. Тому я дуже задоволений і своєю PM10, і тим звуком, котрий ми з нею створюємо".

Witness: за кулисами концертного тура Кэти Перри

Фахівці технічної команди Кеті ПЕРРІ: FOH-інженер Пол Джамп (Clair Systems) і FOH-звукорежисер туру Тобі Френсіс

Комплект додаткового обладнання, з яким працює Тобі Френсіс на концертах Witness: The Tour, теж доволі об'ємний і включає мікшер-суматор Rupert Neve Designs 5059, компресор Rupert Neve Master Buss Processor, Allen Smart C2, два трисмугові стереокомпресори Tube Tech SMC-2B, компресор IGS Multicore, двоканальний стереокомпресор API 2500, чотири динамічних процесори-емулятора аналогової стрічки Rupert Neve 542, моноеквалайзер Rupert Neve 551 Inductor EQ, стереокомпресор з USB-автоматизацією параметрів WesAudio Dione, два компресори Mima, монокомпресор-лімітер Rupert Neve 543, ламповий пасивний еквалайзер WesAudio LC-EQP (Pultec style), а також пару RND Wendell Jr і чотири цифрових процесори Lake LM44.

"Clair Global відкрила мені свої практично необмежені запаси професійної апаратури, так що, у мене була добра можливість протестувати свою систему з найрізноманітнішим додатковим обладнанням і скласти оптимальний варіант конфігурації, - уточнює Тобі Френсіс, демонструючи нам стійку з усім своїм "господарством". - Звичайно, довелося багато слухати і багато порівнювати, щоб як слід зрозуміти та правильно оцінити потенціал кожного окремого приладу. Та коли серед ваших давніх друзів є відразу декілька знаменитих звукорежисерів, з котрими ви постійно ділитеся новою інформацією, то навіть така складна справа трохи спрощується. Дружба з такими талановитими людьми дорогого коштує".

Witness: за кулисами концертного тура Кэти Перри

Фахівці технічної команди Кеті ПЕРРІ: звукорежисер фонограм Коул Гіон

За словами Тобі Френсіса, Кеті більше до вподоби мікс у стилі класичних студійних записів, але з підвищеною динамікою:

"У старих пісень дуже характерні і дійсно пробивні низи, у нових композицій вони більш сучасні, більш розтягнуті, втім, це все можна вирішити. Єдина моя проблема на концертах Кеті - це вона сама. Під час виступів вона дуже часто співає з подіумів або рамп і опиняється точно перед портальною системою. Та навіть у таких ситуаціях її голос все одно повинен звучати ідеально, і мені треба придумувати, як це забезпечити. Моя Yamaha PM10 дає змогу знайти пару зайвих децибел. До того ж я завжди маю відразу три вхідних канали для вокалу, і їх я можу використовувати для роботи у найпроблемніших зонах сцени.

На PM10 я виставляю один основний канал для передачі вокалу впродовж всього концерту. До початку Witness: The Tour ми мали близько трьох місяців суцільних репетицій, де кожен окремий технічний елемент шоу відпрацьовувався до досконалості. Кеті і Кріс Пулі [музичний режисер Кеті Перрі - прим. авт.] брали в цьому безпосередню участь, тому як тільки знаходилося потрібне рішення, його відразу ж пускали в роботу і повторювали щовечора, на кожній наступній репетиції. Ось такий приклад справжньої командної роботи і впровадження ініціатив зверху й до низу".

Witness: за кулисами концертного тура Кэти Перри

Кеті ПЕРРІ (фото Стіва Дженнінгса)

СИСТЕМА
"Портальну Clair CO12 я вибрав, оскільки вона забезпечує найкращий результат при найменших зусиллях з мого боку, - пояснює Тобі Френсіс. - Загалом же ми використовуємо 12 сабвуферів, хоча CP2-18 працюють настільки ефективно, що в інший час мені б цілком вистачило і половини від цієї кількості. Значну частину навантаження приймають на себе три саба, котрі встановлені за основною підвіскою. Сабвуфери на підлозі перекривають всю нижню зону. До речі, вся наша портальна система з комплектами динаміків, підсилювачами і кабелями, не зважаючи на всю її зовнішню масивність, легко вміщається у 40-футовий автофургон. А наш Пол Джамп вміє раз по раз збирати всю PA так, щоб вона звучала завжди однаково якісно і точно. Притому управляється з нею дуже майстерно і завжди вчасно".

Witness: за кулисами концертного тура Кэти Перри

PA-система Clair CO12 Кеті ПЕРРІ

Як впоратися з Системою
Сам Пол Джамп в Clair Global працює вже більше 17 років, а не так давно в компанію прийшов і його син. І як пожартував Пол: "Компанія у нас настільки велика, що в ній відчуваєш себе, як вдома".

Основна підвіска PA-системи складається з 16 динаміків Clair Cohesion CO12, безпосередньо за нею підвішені три сабвуфера Clair CP 2-18 з кардіоїдною характеристикою спрямованості. Бічна підвіска включає 16 динаміків Clair I-3 на сторону, плюс ще шість сабвуферів Clair CP 2-18 розташовані по центру. Пару Clair CP 2-18 з кардіоїдною характеристикою спрямованості встановлено на землі, по одному на кожному боці сцени. Фронт перекривають п'ять динаміків Clair FF2, підвішених під переднім краєм сцени.

"Наша Cohesion 12 - це найкраща акустична система для таких концертних турів, - з упевненістю заявляє Пол Джамп. - Вона відмінно поєднується з двома різними динаміками, які ми встановлюємо на підвісках над сценою. З цим сетапом ми з Тобі працюємо вже декілька років поспіль. А нашим технікам вона подобається не лише якістю звучання, але ще і своєю компактністю. Адже вона порівняно невелика і важить не дуже багато, тому її простіше і легше перевозити та монтувати".

Witness: за кулисами концертного тура Кэти Перри

Комплект мікрофонів Sennheiser Кеті ПЕРРІ

Спільними зусиллями
"На сцені Кеті працює, як то кажуть, на всі 100%, але і вся її команда - це найкращі і, безумовно, найталановитіші спеціалісти з тих, що мені з ними доводилося працювати, - розповідає Тобі Френсіс. - Наш продакшн-менеджер Джей Шміт, його помічник, стейдж-менеджер Аллен Дойл і продакшн-координатор Кім Хілтон свої професійні обов'язки виконують на найвищому рівні. З хлопцями з Clair Global - Полом Джамп, Беном Девідом, Ендрю Кастрінелісом, Джессі Коулом і Джастіном Робінсоном - ми теж прекрасно співпрацюємо. Ну, і нарешті, Коул Гіон (звукорежисер фонограм), Ллойд Сагіші (гітарний технік), Гейб Монаген (технік ударних) - це наша бригада технічного забезпечення і наша гарантія, що на кожному концерті все працюватиме саме так, як треба. До еквалайзера ударних, між іншим, з самої першої репетиції цього туру я жодного разу так і не доторкнувся. Ми всі як один стараємося, щоб успіх нинішнього Witness: The Tour Кеті Перрі став професійним успіхом для кожного з нас".

Witness: за кулисами концертного тура Кэти Перри

Ударна установка з комплектом мікрофонів перед концертом Кеті ПЕРРІ

На етапі підготовки до концерту Тобі Френсіс і Пол Джамп спочатку слухають зал, обходячи його весь і вивчаючи кожну окрему його зону. Після цього вони разом вирівнюють звучання системи за часом і проводять подальше налаштування обладнання.

"У нас вже давно відпрацьований певний алгоритм дій, який дає змогу швидко налаштовувати звучання всієї апаратури, - зазначає Пол. - Як систему контролю на всіх концертах турів, що їх забезпечує компанія Clair, ми зараз використовуємо процесори Lake, а потужність системи у нас задають підсилювачі Lab.gruppen. На етапі налаштування звук ми прораховуємо за допомогою бездротових планшетів, з ними просто зручніше ходити такими великими залами".

Witness: за кулисами концертного тура Кэти Перри

Стійка з додатковим обладнанням FOH-звукорежисера перед концертом Кеті ПЕРРІ

Монтаж обладнання технічна команда Кеті Перрі, як правило, починає з 8 ранку. Всі кабелі, що проходять над головною сценою, складаються в кабельні мости, щоб вони не заважали глядачам. Це дуже важливий етап, і він же - завершальний. Для техніків двогодинне шоу Кеті закінчується приблизно о 1.30 ночі завантаженням апаратури в один з 24 автомобільних фургонів.

Witness: за кулисами концертного тура Кэти Перри

Робоче місце FOH-звукорежисера на концерті Кеті ПЕРРІ

Witness: The Tour - захід грандіозний, що вимагає максимальних зусиль цілої армії кваліфікованих і досвідчених фахівців.

"У будь-якій з команд кожен співробітник прекрасно вміє взаємодіяти зі своїми колегами, завдяки чому створюється нормальна робоча атмосфера. У нас з Тобі теж склалися чудові стосунки, як на роботі, так і поза нею, - розповідає Пол Джамп. - Один одному ми повністю довіряємо і допомагаємо, обмінюємося інформацією про стан системи і про все, що відбувається в залі, обговорюємо минулі виступи, придумуємо нові рішення і намагаємося безперервно покращувати звук нашого шоу. Особисто мені дуже подобається отримувати і випробувати нову апаратуру, зокрема наші нові і дійсно класні мікшерні пульти. У нас тепер є відмінна Yamaha PM10. Звучить прекрасно і все у неї влаштовано так, що високоякісний мікс на ній налаштувати можна всього за якихось півгодини. На PM10 я вже встиг зробити вступні композиції для цього туру. Ну, і в цілому, звичайно, дуже цікаво і приємно подорожувати різними містами і зустрічатися з новими людьми".

Стійка клавішних (лівий бік сцени) перед концертом Кеті ПЕРРІ

У світі моніторингу
На концертах Witness: The Tour моніторами Кеті Перрі прямо під сценою управляє Дейв Рупш зі своєї консолі DiGiCo SD-7 з 80 аналоговими входами і 32 MADI- і цифровими входами. Плюс до цього, у Дейва є ще 40 виходів, 16 стерео-міксів в IEM-системах, апаратний IEM-мікс для ударних і 3 окремий мікс для країв авансцени та подіуму.

Witness: за кулисами концертного тура Кэти Перри

Робоче місце моніторного-звукорежисера на концерті Кеті ПЕРРІ

На відміну від Тобі Френсіса моніторний-звукорежисер команди Дейв Рупш не працює з додатковим обладнанням і різними плагінами. Його DiGiCo SD-7 оснащена усім необхідним: динамічним еквалайзером, багатоканальним компресором і набором базових реверберацій та ефектів.

"Є ще декілька причин, чому я не використовую плагіни при роботі з моніторами. По-перше, так я можу уникнути зайвих затримок, а по-друге, мені потрібно передати вихідний аудіоматеріал в моніторне середовище на сцені з максимальною точністю".

Witness: за кулисами концертного тура Кэти Перри

Налаштування одного з персональних ручних Sennheiser Кеті ПЕРРІ

Втім, як визнає сам Дейв, він все ж таки має невеликий, але обов'язковий комплект допоміжних інструментів:

"Мені дуже подобається мій Reaper [система запису і відтворення звуку - прим. авт.]. У мене він складається з робочого MacBook Pro і пари коаксіальних MADI-інтерфейсів DigiGrid MGB. Я вважаю, що фонограма для моніторів дуже корисна, принаймні у ситуаціях , коли артист уже працює на сцені, і треба терміново прибрати різні зайві дрібниці, що їх за таких умов ефективно прибрати не виходить, наприклад, встановити потрібні фільтри на гейтах, підлаштувати фільтри еквалайзера, прослухати снепшот тощо".

Як розповів Дейв Рупш, у 2009 році, невдовзі після того, як він прийшов у команду Кеті Перрі, компанія Sennheiser в порядку попереднього тестування надала їм декілька нових, проте майже нікому не відомих тоді мікрофонів серії SKM-5200, котрі, втім, практично моментально були схвалені всією звукорежисерською бригадою:

"Їх взагалі не потрібно було якось переналаштовувати, вони видавали абсолютно фантастичний звук прямо відразу і, що найголовніше, легко витримували будь-які халепи".

Witness: за кулисами концертного тура Кэти Перри

Стійка апаратури Sennheiser на концерті Кеті ПЕРРІ

Зараз на всіх шоу Witness: The Tour Кеті працює з комплектом із восьми мікрофонів, і деякі з них вже не раз падали на сцені і вдарялися об різні предмети, але й справді впевнено переживають усі подібні неприємності.

"Що мені ще подобається в наших Sennheiser, і я насправді вважаю це однією з їхніх головних переваг - це їх надійність і простота. 5200-і - вони всі фактично модульні, тому будь-який з них завжди можна швидко розібрати і, в разі нагальної потреби щось доналаштувати. Наразі ми маємо 40 мікрофонів, всі в кастомному виконанні і виготовлені спеціально для Кеті. Окрім того, у нас є значний запас комплектуючих, з яких я можу будь-коли зробити новий мікрофон під потрібні мені параметри. Це корпуси, капсюлі, чіпсети для різних діапазонів частот, батарейні блоки, антени, екрани, всякі гвинтики і ще багато чого. Як ви розумієте, розбирати і збирати свої мікрофони я вже навчився і можу робити це дуже добре".

Witness: за кулисами концертного тура Кэти Перри

Стійка ударних (правий бік сцени) перед концертом Кеті ПЕРРІ

Ідея викласти спеціальним матеріалом коробки, в яких зберігаються і перевозяться мікрофони Sennheiser Кеті Перрі, належить РЧ-координатору команди Джастіну Робінсону. Ця срібляста тканина - це насправді знаменита клітка Фарадея, але в мініатюрі. Та працює вона так само і з повністю аналогічним результатом. По суті, це - те ж саме, як класти кожен раз мікрофон до алюмінієвої каструлі, але так набагато зручніше і симпатичніше. За словами Дейва, така тканина забезпечує від 80 до 90 дБ затухання сигналу, завдяки чому перевіряти канали мікрофонів можна взагалі без перешкод.

"З Тобі Френсісом насамперед дуже цікаво працювати, - посміхається Дейв Рупш. - Він багато знає про технології мікшування і у нього завжди можна навчитися чогось нового. До того ж Clair Global приставила до нас відмінну команду досвідчених фахівців, у котрих все і завжди працює саме так, як нам треба".

Всі свої шоу для Witness: The Tour Кеті Перрі та її команда відпрацьовували у місті Літіція, що в штаті Пенсільванія. Там же неподалік знаходиться і один з сервісних центрів Clair Bros. Відтоді Дейв Рупш працює пліч-о-пліч з моніторним техніком компанії Беном Девідом і РЧ-координатором Джастіном Робінсоном, і від них тепер безпосередньо залежить якість звуку на всіх концертах туру.

Witness: за кулисами концертного тура Кэти Перри

Кеті ПЕРРІ (фото Стіва Дженнінгса)

І СИГНАЛ ЧИСТИЙ, ЧИСТИЙ ...
"За час репетицій ми розробили класну систему для роботи з цифровим аудіо, - розповідає Дейв. - Все Бекінгем-треки, клавішні, барабанні тригери і тайм-код ми отримуємо на маршрутизатор RME MADI Bridge через MADI. Далі з DiGiCo Optocore через Orange Box і Ferrofish A32 конвертуються в Dante для консолі FOH".

"Все наше цифрове аудіо - фонограма, клавішні, тригери, монітори і FOH - налаштовується з рубідієвого атомного опорного генератора Antelope 10MX. Його появою ознаменувався наш перехід на новий рівень роботи, що згодом привело і до значного підвищення якості цифрового звуку. Цю різницю тепер демонструє кожне A/В-тестування. Все працює строго на частоті 96 кГц".

Witness: за кулисами концертного тура Кэти Перри

Кеті ПЕРРІ (фото Стіва Дженнінгса)

КОНЦЕРТНИЙ ТУР Witness: The Tour Кеті ПЕРРІ

Команда
* звукова компанія: Clair Global
* FOH-звукорежисер: Тобі Френсіс
* системний FOH-інженер: Пол Джамп
* моніторний звукорежисер: Дейв Рупш
* моніторний технік: Бен Девід
* РЧ-координатор: Джастін Робінсон
* звукорежисер фонограм: Коул Гион

PA-апаратура
основна PA: 16 динаміків Clair CO 12 і по 3 сабвуфера CP2-18 на лівій і правій підвісках
бічна підвіска: 16 динаміків Clair i3
наземні сабвуфери: 6 Clair CP2-18
аудіопідсилювачі: Lab.gruppen PL20

FOH-апаратура
* консоль FOH-звукорежисера: Yamaha Rivage PM10
* додаткове обладнання: мікшер-суматор Rupert Neve Designs 5059; компресор Rupert Neve Master Buss Processor; Allen Smart C2; 2 трисмугових стереокомпресори Tube Tech SMC-2B; компресор IGS Multicore; двоканальний стереокомпресор API 2500; чотири динамічних процесори-емулятори аналогової стрічки Rupert Neve 542; моноеквалайзер Rupert Neve 551 Inductor EQ; стереокомпресор з USB автоматизацією параметрів WesAudio Dione; 2 компресори Mima; монофонічний компресор-лімітер Rupert Neve 543; ламповий пасивний еквалайзер WesAudio LC-EQP; 2 RND Wendell Jr.
* цифрові процесори: 4 Lake LM44.

Моніторне обладнання
* консоль моніторного звукорежисера: DiGiCo SD-7, дві стійки DiGiCo SD з Optocore (56 входів і 40 виходів на кожну стійку)
* інтерфейси: DiGiCo Orange Box MADI на Fiber I/O; RME MADI bridge; конвертер Ferrofish A32 MADI-Dante; генератор Antelope 10MX Master Clock
* бездротове обладнання: 4 приймача Sennheiser 3732-II
* IEM: 16 Shure PSM -1000 IEM