Мало хто з пересічних глядачів і слухачів знає, що одну з найважливіших і, безумовно, найбільш недооцінених справ у процесі створення будь-якого сучасного медіапродукту, зокрема фільмів та комп'ютерних ігор, вершать так звані фолі-артисти, вони ж - спеціалісти зі створення шумових ефектів або просто шумовики.
Як це не дивно, проте знаменита Американська академія кінематографічних мистецтв і наук досі так і не придумала спеціального "Оскара", яким би відзначалися видатні досягнення майстрів "шумової справи". Та все одно, важливість роботи фолі-артистів вкрай важко переоцінити, особливо, якщо згадати стару максиму, згідно з якою "70 відсотків всього, що ми бачимо в кіно - це звук".
У своєму недавньому інтерв'ю популярному профільному онлайн-виданню ScreenAfrica Піт О'Донохью, засновник студії Upstanding Production і професійний звукорежисер з великим досвідом роботи в області аудіотехнологій, повідав про деякі найцікавіші особливості ремесла фолі-артистів і про його значення для постпродакшина в цілому.
"Насправді, спочатку потрібно усвідомити, що звукові ефекти і фолі - це зовсім не одне й те ж, - починає свою розповідь Піт. - Фолі придумав колись Джек Фолі, ім'ям якого їх відтоді й стали називати. Фактично це процес запису певних специфічних звуків строго під певну візуальну картинку. А ось коли я збережу попередньо записані фолі у своїй аудіобібліотеці і потім візьму їх звідти для озвучування якогось іншого свого проекту, то це вже будуть не фолі. Це будуть звичайнісінькі звукові ефекти".
За словами звукорежисера, фолі-артистами колись почали називати спеціалістів, котрі вміли за допомогою найрізноманітнішого реквізиту створювати необхідні звуки. Записували ці звуки звукооператори вже за допомогою своїх мікрофонів та іншого обладнання, і потім фолі надходили звукорежисерам, які й займалися їх подальшою обробкою.
"Але згодом за справу взялися дуже грамотні хлопці, серед яких був і Бен Бьортт, родоначальник сучасного звукового дизайну і розробник звукових ефектів для таких мегакіношедеврів, як "Зоряні війни" і вся пригодницька серія про Індіану Джонса. Вони почали цілеспрямовано збирати каталоги звуків та звукових ефектів і застосовувати їх у роботі в у найрізноманітніших проектах, давши, по суті, початок таким звукорежисерським спеціальностями, як дизайнер звуку і звукорежисер перезапису. Щоправда, сьогодні все це, як правило, зводиться до однієї роботі, котру прийнято називати "дизайн і мікшування звуку", втім у великих проектах з солідними бюджетами та/або з дуже жорсткими вимогами щодо якості аудіоелементів дизайном та мікшуванням, як і раніше, займаються окремо різні фахівці".