Березень 13, 2019
Зайди в свій аккаунт, щоб заробити бонуси-ів за шару!

ЕКСТРЕМАЛЬНА РИБАЛКА В ЗНАМЕНИТІЙ ПРОТОЦІ СКАГЕРРАК

Экстремальная рыбалка в знаменитом проливе Скагеррак
Экстремальная рыбалка в знаменитом проливе Скагеррак

Як записувати якісний звук для фільму в штормовому морі: своїм досвідом ділиться відомий режисер і фотограф Вернер Леберт.

Экстремальная рыбалка в знаменитом проливе Скагеррак

Вітер і хвилі категорично не сприяють здоровому нічному сну: втомлений Вернер Леберт на містку траулера в ранкові години.

ЕКСТРЕМАЛЬНА РИБАЛКА В ЗНАМЕНИТІЙ ПРОТОЦІ СКАГЕРРАК
Або дещо про особливості роботи з мікрофонами Sennheiser MKH в штормовому Північному морі

Ведемарк, 6 березня 2019 - Після успішного завершення свого попереднього знімального проекту на риболовецькому траулері "J.vonColln" відомий режисер і фотограф Вернер Леберт, за його словами, вже навіть почав трохи сумувати за роботою у відкритому морі. Та ось майже рік по тому у нього знову з'явилася можливість повернутися на "J.vonColln" і зняти цілий документальний фільм про робочі будні простих рибалок, котрі день у день в надзвичайно важких умовах шукають та добувають свій улов. І в цьому виході в море Вернера супроводжував його новий компактний мікрофон-гармата Sennheiser MKH 8060, який разом з іншим обладнанням та усією знімальною групою мав кинути виклик шаленим північним стихіям.

Экстремальная рыбалка в знаменитом проливе Скагеррак

Поки море відносно спокійне оператор Бернд Еффенбергер пробує знімати з MKH 8060 в робочій обстановці (фото Вернера Леберта).

Морський траулер "J.vonColln", що наразі належить німецькій компанії Kutterfisch, приписаний до промислової акваторії, розташованої в північній частині протоки Скагеррак, між Шетландськими островами та узбережжям Норвегії. Тутешні води здавна славляться досить жорстким характером. Умови роботи в цій зоні ніколи не були простими навіть для професійних моряків, а знімальну групу чекали надзвичайно складні випробування. 10- й 11-бальні шторми в протоці Скагеррак у цю пору року - абсолютно звичайне явище, отже 40-метровий траулер хвилі нещадно мотають цілодобово й безперервно.

"Питання - навіть не в тому, чи дістала вже тебе морська хвороба, чи ще ні. Головна проблема - в тому, що може бути настільки погано, що доведеться припиняти зйомки та повертатися на берег. І ось у такому стані ми жили й працювали протягом всього виходу", - згадує Вернер Леберт.

Звичайно, й для усієї знімальної та звукозаписувальної апаратури бурхливе море - це теж одна суцільна проблема, хоч і дещо іншого характеру. У воді Північного моря солі міститься набагато більше, ніж навіть у воді Балтійського, місцями так разів у п'ять. Отже, вразливу до солоної вологи електроніку треба захищати від постійних та всюдисущих бризок і цілих потоків води особливо ретельно, інакше довго вона просто не витримає.

Экстремальная рыбалка в знаменитом проливе Скагеррак

"Питання - навіть не в тому, чи дістала вже тебе морська хвороба, чи ще ні", - коментує Вернер Леберт умови, у яких довелося працювати (фото Вернера Леберта).

А мікрофонне обладнання до того ж має витримувати ще й могутні пориви вітру й при цьому записувати звук з потрібною якістю. Тому свій основний робочий мікрофон Sennheiser MKH 8060 Леберт заздалегідь доукомлектував також фірмовим вітрозахистом MZH 20-1 з подовженим поліефірним ворсом, захисним пластиковим гофром MZW 20-1 та спеціальним "пістолетним" тримачем MZS 20-1.

"Я одразу скажу, що навіть у таких непростих умовах цей мікрофон працював відмінно. Модель досить компактна, і, як показує практика, саме це є ще однією величезною, точніше буде сказати, критично важливою її перевагою. Котру важко переоцінити, коли знімаєш не лише просто неба, а перебуваєш на верхній палубі риболовецького траулера, що в шторм буквально вилітає з під ніг, і за борт тебе разом з обладнанням не викидає тільки тому, що і ти, і вся твоя апаратура міцно принайтовані до поручнів справжньою альпіністською обв'язкою і широченними ременями. Та, повторюся, наш MKH 8060 і тоді відпрацював і після того працює прекрасно".

Само собою, в окремих, особливо складних ситуаціях Леберту і його оператору Бернду Еффенбергеру довелося задіювати всю свою професійну винахідливість та вправність, оскільки без них було зовсім не обійтися. Справа в тому, що навіть у 6-бальний шторм пориви вітру настільки сильні, що, стоячи на палубі, утримати мікрофон на штанзі неможливо, їх просто вириває з рук. Проблему вдалося вирішити за рахунок ще одного посиленого "вітрозахисту", що його Вернер на місці спорудив із запасних риболовецьких сіток. За ними Леберт та Еффенбергер і сиділи, чекаючи моменту, коли шторм дозволить зняти набігаючі хвилі й записати унікальну аудіоатмосферу вируючої морської стихії.

Экстремальная рыбалка в знаменитом проливе Скагеррак

І що ще цікавіше, в ході зйомки на дуже тісній робочій палубі судна навіть в шторм MKH 8060 вдалося досить якісно захопити вкрай специфічні й різнорівневі звуки машинного відділення і, особливо, блоку обробки улову з тамтешніми характерним гулом працюючих конвеєрних стрічок та свистом незліченних розпилювачів, через які подається солона вода для промивання патраної риби.

"У такому середовищі верхні й нижні діапазони частот сильно наближені один до одного, але MKH 8060 дав нам змогу записати дуже якісний матеріал", - пояснює Леберт, і з ним повністю погоджується звукорежисер фільму Деніел Кад з компанії Schreckenberg Film, який займався підготовкою і нарізкою звуку, а також складанням саундтрека: "По суті, мені потрібно було лише трохи підчистити вихідний аудіоматеріал, який спочатку був дійсно вражаючої якості".

Ще однією очевидною перевагою моделі MKH 8060 Вернер Леберт вважає її простоту: "Мікрофон налаштовується швидко й просто. З собою на борт ми брали 2-метрові та 10 метрові кабелі, і буквально відразу ж зрозуміли, що якісний запис вимагає певних зусиль і вправності. Наприклад, коли записували постановку сіті, працювати можна було виключно без рук, так що, рятувала лише можливість швидко перепідключати і налаштовувати мікрофон".

Робота з мікрофоном Sennheiser MKH 8060: декілька практичних порад від досвідченого спеціаліста
На етапі підготовки до зйомок свого нового документального фільму про рибалок, перед виходом в море Вернер Леберт, як справжній майстер своєї справи, звичайно ж, проконсультувався з більш досвідченими звукорежисерами і зібрав чимало корисної інформації про те, як правильно працювати зі звуком в таких важких умовах.

Одначе, як тепер згадує Вернер, реальність виявилася аж настільки суворішою, що у більшості випадків (як під час зйомок на верхній палубі траулера) треба було вже на ходу придумувати якісь прості, але достатньою мірою надійні й ефективні рішення, що давали б змогу більш-менш нормально працювати далі. І деякими з них Вернер Леберт із задоволенням поділився:

- Для камери найпростіший, найнадійніший і найдешевший захист від бризок та вологи - це відразу декілька шарів звичайної харчової плівки, без неї у шторм камера не працювала б і дня;

- Без якісного професійного вітрозахисту, і зокрема без так званої "дохлої кішки" з подовженим ворсом, доброго гофра і тримача, в море краще не виходити. Вітер гарантовано псує будь-який звук, тому економія на вітрозахисті в будь-якому випадку зведе нанівець багатогодинну роботи усього колективу.

- Інтерв'ю з капітаном і членами команди судна записувалися виключно у ходовій рубці, де було відносно тихо, і з застосуванням лише висококласної апаратури, тому звук вийшов таким чистим і деталізованим.

- Бортові радіолокаційні системи океанського судна можуть створювати значні перешкоди для знімального обладнання, тому ігнорувати їх ні в якому разі не можна, і тим більше не можна знімати й записувати звук, перебуваючи поруч з локаторами.