Вересень 29, 2020
Зайди в свій аккаунт, щоб заробити бонуси-ів за шару!

ОГЛЯД НОВОЇ ЗОВНІШНЬОЇ ЗВУКОВОЇ КАРТИ EPOS | SENNHEISER GSX 300

Дуже-дуже давно (як для світу комп'ютерних технологій), але не так давно, щоб про це зовсім вже всі забули (у реалі), без так званих "саунд-карт" комп'ютери звук відтворювати взагалі не вміли.

Було таке у ті стародавні часи, коли ЕПТ-монітори ще не виглядали таким вже страшним анахронізмом, вираз "цілий гіг оперативки" звичайним користувачам навіть на думку не спадав через цілковиту його фантастичність, а Creative-івська SoundBlaster у компі була фактично вершиною мрій середньостатистичного геймера чи меломана.

Та час іде. І сьогодні, коли майже всі материнські плати стандартно комплектуються вбудованими звуковими картами (часто досить непоганими), переважна більшість користувачів в цілому навіть не розуміють, навіщо підключати до свого ігрового, а тим більше робочого комп'ютера ще якусь зовнішню.

З іншого боку, багатьох як і раніше дивує той факт, що ці самі зовнішні саунд-карти нікуди не поділися, і ставати історією слідом за ЕПТ-моніторами якось навіть не планують. Більш того, попит на них настільки стабільний, що компанії-виробники аудіотехніки нечасто, втім регулярно вдосконалюють існуючі моделі та випускають нові.

А все тому, що навіть у наші дні далеко не кожна "материнка" комплектується такою вбудованою звуковою картою, котра здатна відтворювати повноцінне 3D-аудіо з належною якістю. Зате такий звук, а саме об'ємний звук з високою роздільною здатністю, давно став стандартом для всіх сучасних комп'ютерних ігор та фільмів. І тому, навіть коли комп або ноут впевнено "тягне" графіку хорошого шутера рівня AAA і показує кіно з максимальною роздільною здатністю, то "раптом" виявляється, що звичайної вбудованої саунд-карти явно не вистачає. Одна лише яскрава "картинка" на екрані без якісного звуку - це явно не те. А отже, і враження теж не ті.

Потрібна звукова карта відповідного рівня. Бажано, недорога. І щоб не треба було витрачатися ще й на заміну материнської плати. Тобто, зовнішня. Але сучасна, гарна і зручна. Як нова EPOS | SENNHEISER GSX 300.

Котра як раз для усунення всіх проблем з якістю звуку й була спроектована. І котру, між іншим, юзати можна (і треба) як з будь-якими звичайними навушниками чи спікерами, так і зі спеціалізованими геймерським "вухами" і гарнітурами EPOS. Досвідчені геймери напевно вже зрозуміли, про що йдеться. А не зовсім ще досвідченим ми зараз все розповімо. Отже...

EPOS | SENNHEISER GSX 300 - що це і для чого
Якщо коротко і по суті, то нова GSX 300 - це зовнішня звукова USB-карта, яка дає змогу комп'ютеру виводити 24-бітний звук з високою роздільною здатністю з частотою дискретизації 96 кГц у режимі стерео. Для порівняння: практично все аудіо, яке ви слухаєте в інтернеті чи з компакт-дисків (хоч і вони теж - уже майже раритет) - це всього 16 біт з частотою дискретизації 44 кГц.

Так що, GSX 300 можна з упевненістю вважати реальною можливістю проапгрейдити аудіопотенціал компа відразу й радикально, це, по-перше. А по-друге, модель GSX 300 окрім просто високоякісного звуку відтворює також і віртуальний об'ємний звук 7.1 з частотою 16 біт і 44 кГц.

Ну і, по-третє, GSX 300 працює просто від USB-порта Windows-ПК (будь-якого), завдяки чому без проблем витягує ще й будь-які навушники або гарнітуру з номінальним опором у діапазоні 25-75 Ом. Тобто, для справжніх топових аудіофільських "вух" (з вартістю на пару тисяч баксів) цієї карти буде замало. Втім для будь-яких популярних і ходових (так званого споживчого рівня), зокрема й геймерських, потужності GSX 300 вистачить зі значним запасом. Для чого вона, власне, й зроблена ...

І до речі, вся ця аудіо-краса зовні має вигляд компактної коробочки розмірами 9 х 8 х 4 см, що не лише на будь-якому столі зайвого місця ніколи не займатиме, але котру ще й з собою за необхідності можна носити. Разом з ноутбуком і навушниками, наприклад.

Дизайн, як бачимо, не надто ефектний, але функціональний і доречний. Хоч у чорному варіанті (Black), хоч у білому (White Snow Edition). На нижній панелі корпусу передбачені дві гумові вставки-смужки, щоб девайс не ковзав і не заважав на столі чи на будь-яких інших гладких поверхнях - дрібниця, та теж потрібна.

Велика кругла "крутилка" на передній панелі GSX 300 - це регулятор гучності (дуже плавний і приємно клацає, коли його повертаєш). Навколо нього - світлодіодний індикатор, котрий загоряється красивим синім кольором, коли карта увімкнена і працює в режимі стерео, і червоним - коли активний режим об'ємного відтворення. Кнопка зліва від регулятора гучності - налаштовувана: можна вивести на неї, скажімо, перемикання профілів еквалайзера або швидкий перемикач режимів відтворення "Стерео"/"3D".

На зворотному боці корпусу EPOS | SENNHEISER GSX 300 розташовані стандартні 3.5-мм аудіороз'єми для навушників і мікрофона, а також роз'єм micro-USB, через який саунд-карта підключається до комп'ютера. Ось і вся конструкція (зовні). Відзначимо ще, що у нинішньому варіанті модель GSX 300 працює тільки з Windows-ПК. З Mac-ами та ігровими консолями поки не працює. Але це, начебто, тимчасово, і з наступною версією даний прикрий недолік бути "врегульований".

ЗВУК
GSX 300 ми для початку послухали у різних навушниках: в ігрових Razer Thresher TE і Sennheiser GSP 600, а також у звичайних дротових Momentum M2 теж Sennheiser. Перше, що помічаєш буквально відразу, варто лише підключити навушники до саунд-карти, як звучати вони починають набагато голосніше.

Для порівняння, якщо підключити Momentum M2 просто до комп'ютера (тобто до вбудованої звукової карти), то для комфортної гри гучність у налаштуваннях Windows треба встановлювати приблизно на 80% від максимуму. А коли ті ж Momentum M2 підключені до GSX 300, то з головою вистачає і 15%. З іншими моделями - те ж саме. Тому спочатку навіть дивує, що постійно треба не додавати гучність, як раніше, а навпаки, зменшувати.

Ну і якість аудіо у грі теж змінилася. У кращий бік, звичайно ж. Фактично доводиться звикати до ігор заново. З GSX 300 абсолютно будь-яка з більш-менш сучасних іграшок звучить набагато чистіше, яскравіше й енергійніше. Помітне посилення потужності звучання у діапазоні нижніх і середніх, відповідно, басам надає сили та добре відчутної об'ємності, а середні робить помітно теплішими і приємнішими. На топові Audeze звичайнісіньку і недорогу ігрову гарнітуру GSX 300, звичайно ж, не перетворює. Однак всі ті навушники, що їх ми протестували з цією картою, однозначно звучать краще. Правда іноді, щоб це покращення почути й оцінити, треба послухати щось спеціально відібране або пограти хоча б півгодинки-годинку у гру підходящого рівня.

З ефектом об'ємного звучання ситуація теж досить цікава. По ідеї, так званий віртуальний 7.1-канальний звук, що його генерує GSX 300, нормально розчути можна у будь-яких, навіть у звичайних навушниках. Але це в теорії. На практиці ж виходить, що якість відтворення цього самого ефекту безпосередньо залежить від рівня (і якості) навушників. Простіше кажучи, чим навушники гірші, тим він менш виразний (аж до повної відсутності, якщо, наприклад, підключити до саунд-карти якісь дешеві вкладиші).

Та зате навіть коли гарнітура не ліпша і категорично не бажає правильно відтворювати об'ємний звук 7.1, стараннями GSX 300 вона так чи інакше розширює звукову сцену і вибудовує її значно ретельніше, змушуючи об'єкти звучати не просто у вухах, а ніби на деякій відстані й відчутно яскравіше. Описати ці враження словами досить складно.

Тому, щоб зрозуміти, про що наразі йдеться, просто послухайте GSX 300 за нагоди, і в процесі спробуйте переключитися декілька разів зі стереорежиму на об'ємний звук і назад. Запевняємо, ефект нехай і віртуального, але об'єму ви точно почуєте. У режимі "Стерео" будь-яке аудіо (музика, гра тощо) звучить практично у вухах, неначе його джерело - десь зовсім поруч, і тому сам звук теж здається ближчим (і в прямому, і в переносному сенсі). А віртуальний surround sound майже відчутно віддаляє джерела звуку і, створюючи легкі ефекти відлуння чи реверберацій, робить його гучнішим і більш "кіношним", та разом з тим - більш різким і живим.

Але, нагадаємо, якість віртуального об'ємного звуку також дуже сильно залежить ще і від якості аудіоконтенту. Більш того, навіть коли якість аудіо (гри, музики, кіно тощо) досить висока, GSX 300 не завжди вдається витримувати ефект 7.1-канального звучання постійно. Наприклад, у Cursed ("Проклята") з Netflix ця саунд-карта видає дійсно масштабний і просто вражаючий об'ємний звук.

А ось у "Відьмаку-3" і у "Division 2", де й місця начебто має вистачати, і звук хороший, і сюжет дає можливість прислухатися, цей ефект часом настільки втрачається, що різниця між звичайним стерео і "об'ємним звуком" майже зникає. Перемикаєшся на саунд-карту і поступово починаєш відчувати, що в аудіоатмосфері гри явно не дістає вертикальності. Звуки поруч і навколо просто шикарні в обох режимах, та тільки у площині персонажа. Все, що має звучати над головою і під ногами, тобто, вище й нижче, відчувається вже не так точно.

Однак, скажімо, у набагато динамічнішій і гучнішій CoD Modern Warfare, де просто немає стільки часу, щоб стояти й щось довго вислуховувати, з розташуванням джерел звуку ситуація дещо відрізняється. Кроки гравців та інші суто технічні шуми, а тим більше постріли й вибухи GSX 300 позиціонує чітко та акуратно, отже заплутатися у напрямках навряд чи вийде (якщо не заглючить звук у самій грі, звичайно). І це дуже важливо. Адже чим краще відчуваєш своє оточення у таких шутерах, тим простіше грати, і тим крутіший буде результат.

Як налаштовувати звук у EPOS | SENNHEISER GSX 300
Незважаючи на зовнішню мініатюрність самого девайса й очевидну скромність панелі управління в плані кастомізації звуку у GSX 300, як належить - порядок цілковитий. Для цього у цієї сауд-карти є EPOS Gaming Suite, фірмовий програмний пакет, котрий окрім усього іншого включає дуже лаконічний та інтуїтивно зрозумілий інтерфейс. Нічого зайвого, основних розділів всього три: звук, мікрофон і загальні налаштування.

У "Загальних" можна перепризначити функцію фізичної кнопки панелі управління. У цьому ж розділі відображаються дані прошивки і тут же її можна оновити.

У розділі налаштувань аудіо передбачений зручний еквалайзер, за допомогою якого можна, приміром, оперативно додати басів чи акцентувати вокал. Плюс до цього, тут є чотири готових пресети - Flat, Esports, Movie та Music (відповідно, "Плоский звук", "Кіберспорт", "Кіно" та "Музика") - і можливість зберегти власний (кнопка з "плюсом" - праворуч від меню пресетів у верхній частині екрану). Внизу екрана розташований перемикач режимів відтворення "Surround Effect" / "Stereo" (зліва).

Коли режим об'ємного звуку активний, вмикається також і слайдер-регулятор рівня реверберації: чим далі вправо, тим сильніший ефект "об'ємності". Та знову ж таки, регулювати його потрібно лише на слух, оскільки, як ми вже сказали, ефект об'єму багато в чому залежить від якості й особливостей аудіоконтенту. У різних іграх і фільмах відтворюється він по-різному.

Відзначимо також, що у першій прошивці GSX 300 чомусь на кнопку вивести можна було тільки пресети еквалайзера, але не перемикання режимів відтворення. Точніше, призначити цю функцію у EPOS Gaming Suite можна було, і потім при натисканні навіть індикатор колір змінював відповідно, але кнопкою режими все одно не перемикалися. Очевидна помилка, і дуже незручна. Оскільки, щоб увімкнути-вимкнути об'ємний звук, треба було щоразу виходити з гри, відкривати додаток і клікати перемикачем. Та розробники, віддамо їм належне, зорієнтувалися швидко, і в останніх версіях прошивки цю проблемку вже пофіксили.

Отже, коли ваша GSX 300 ще абсолютно нова і має подібну помилку з кнопкою, то вам потрібно витратити пару хвилин часу, перейти до розділу загальних налаштувань програми EPOS Gaming Suite і оновити звідти прошивку звукової карти.

Налаштування мікрофона у EPOS | SENNHEISER GSX 300
Для любителів оптимізувати звучання власного голосу в ефірі (у чаті, в Zoom-і, у месенджерах і т.п.) в EPOS Gaming Suite є розділ "Мікрофон". Тут, зокрема, можна налаштувати рівень чутливості й шумопригнічення мікрофона, а також за допомогою функції "Side Tone" послухати себе. Теж нічого зайвого, і дійсно можна легко й просто налагодити роботу будь-якого підключеного до саунд-карти мікрофона.

Головне, при цьому не чекати чудес і не забувати, що, як і з навушниками або гарнітурою, зробити з поганого мікрофона хороший навіть GSX 300 не під силу. Так само, як і на 100% усунути всі сторонні шуми й перешкоди, коли ви граєте у дуже галасливому та гучному оточенні. Це щодо питання про ефективність роботи системи шумопригнічення мікрофона. Іншими словами, так, вона є і працює, та коли мікрофон жахливої якості, то ... робимо висновки, як то кажуть.

Але зате усі ті функції налаштувань мікрофона, які в EPOS Gaming Suite раніше були доступні лише користувачам фірмових геймерських гарнітур GSP 370, відтепер працюють практично з усіма мікрофонами. Маємо на увазі, насамперед, систему оптимізації передачі мовлення (Voice Enhanser) і режими Warm і Clear. Здавалося б, теж дрібниця, втім важлива і дуже практична.

У режимі "Warm" ("Теплий") саунд-карта додає трохи більше басів у звучання голосу, роблячи його, таким чином, теплішим і трохи поважнішим. А в режимі "Clear" ("Чистий") - прибирає непотрібні частоти, завдяки чому голос звучить виразніше і трохи різкіше. Обидва режими, треба сказати, часто допомагають у дуже активній грі, коли потрібно буквально докричатися до тіммейтів.

В цілому ж, GSX 300 прекрасно працює практично з усіма мікрофонами, і практично будь-який мікрофон з цією саунд-картою голос передаватиме теж краще. Треба тільки не полінуватися і попрацювати хоча б трохи з налаштуваннями. Особливо, коли ви не лише граєте, але й дійсно працюєте (як професійний стример, блогер чи підкастер) і в вже маєте якісний робочий мікрофон, який, однак, треба вміти налаштовувати грамотно. І от для цього GSX 300 і EPOS Gaming Suite відкривають безліч можливостей.

ОТЖЕ
Набрид поганий звук у іграх? Всього менш ніж 100 баксів  (2649 грн. - саме стільки коштує зараз нова EPOS | SENNHEISER GSX 300 в магазинах) - і проблему можна вважати неактуальною. А якщо ж ви встигли прикупити нормальні навушники або хорошу ігрову гарнітуру і тепер усвідомили, наскільки до них не дотягує вбудована звукова карта вашого компа, то GSX 300 - це якраз саме, то що треба.

Модель орієнтована на роботу з настільними системами. Але, як нам здається, увесь її чималий аудіопотенціал на всю широчінь та глибину розкривається, коли ви підключаєте її до ноутбука. Просто тому, що потужна звукова карта у сучасному геймерському ПК - це майже стандарт, а ось ноутам, навіть ігровим, з ними як і раніше щастить не завжди.

А GSX 300 гарантує, що будь-яка гра (музика, фільм, кліп, серіал тощо) на вашому ноутбуці (або настільному комп'ютері) нарешті зазвучить так, як задумали її автори. Може, ефект об'ємного звучання GSX 300 і не зуміє однаково стабільно тягнути всю гру (ігри різні, і нюанси бувають), але те, що звук буде достатньою мірою потужним і з відмінною деталізацією - у цьому можете не сумніватися. А для більшої впевненості рекомендуємо попередньо послухати улюблену гру чи трек з GSX 300 у якісних студійних, так званих "плоских" навушниках. Буде вдвічі цікавіше...