Жовтень 19, 2018

E 935: СПРАВЖНІЙ ВОКАЛ, ЯКИЙ ВІН Є

e 935: настоящий вокал, как есть

evolution e 935-й допоможе максимально якісно виділити звучання вокалу в міксі.

У жовтні мікрофоном місяці у Sennheiser визнано професійний вокальний evolution e 935.
Модель evolution e 935 по праву вважається одним з найпопулярніших вокальних мікрофонів Sennheiser. І одним з найзнаменитіших. Саме з e 935 (а точніше з бездротовими мікрофонними системами Sennheiser - від флагманської Digital 9000 до недорогих evolution wireless - і ручними передавачами з 935-ми капсюлями) виступали і виступають зірки музики світової та всіх інших величин на всіх сценах світу.

Втім мало хто зі звичайних користувачів знає, що такою популярністю evolution e 935 зобов'язані, насамперед, своїй унікальній манері передавати звучання вокалу з дуже характерним та абсолютно особливим напором.

"e 935 робить вокал значно вільнішим. По-хорошому надаючи голосу більше сили, цей мікрофон дуже ефективно компенсує природну слабкість в електроакустиці співака і допомагає живому вокалу не загубився в значно потужнішому та гучнішому звучанні музичних інструментів", - зазначив Себастьян Шмітц, продакт-менеджер Sennheiser, котрий з мікрофонами evolution працює ще з етапу створення перших експериментальних прототипів.

За словами Себастьяна, динамічний evolution e 935 за будь-яких умов зберігає в звучанні вокалу його реалізм та справжню, живу виразність і в буквальному сенсі виносить голос виконавця на передній план, немов би виставляючи його перед звучанням інструментів.

"На будь-якій сцені фактично відбувається просте змагання, хто кого перекричить. Однак гра здебільшого ведеться нечесно, оскільки вокаліст окрім свого власного голосу та мікрофона більше нічого не має, - продовжує свою розповідь Себастьян. - І як зробити так, щоб вокал займав правильне місце у міксі, коли у вашому розпорядженні - лише ці два "інструменти"? Притому, що їм щосекунди доводиться протистояти всій потужності гітарних підсилювачів, важкій енергії ударних та безмежному діапазону звучання клавішних. Це гучність музичних інструментів можна збільшувати, в принципі, до якого завгодно рівня, а з голосом таке аж ніяк не проходить".

Власне, саме цим і керувалися фахівці Sennheiser, котрі займалися розробкою моделі e 935. Тому, як тепер згадує Себастьян Шмітц, в 2002 році менеджер проекту Грегор Зелінський і група інженерів під його керівництвом, уважно вивчивши всі ці питання, розпочали з того, що звернулися до всіх знайомих звукорежисерів і музикантів з проханням дозволити проведення необхідних замірів та розрахунків в реальних робочих умовах, тобто прямо на живій концертній сцені та в студіях звукозапису.

В октябре микрофоном месяца у Sennheiser стал профессиональный вокальный evolution e 935.

У жовтні мікрофоном місяці у Sennheiser став професійний вокальний evolution e 935.

Чистіший та об'ємніший
Зібрані в ході такого незвичайного і дуже масштабного експерименту дані дозволили інженерам Sennheiser чіткіше визначити коло актуальних проблем, які в подальшому не тільки послужили відправною точкою для розробки нового мікрофона, а й стали джерелом безлічі нових ідей і рішень. Найзначнішою з виявлених в роботі вокаліста труднощів, на загальну думку команди, був горезвісний зворотний зв'язок: "Всі спроби збільшити гучність вокалу очікувано призводять до виникнення зворотного зв'язку. Довелося серйозно подумати над тим, як подолати цей чисто фізичний бар'єр", - розповідає Шмітц.

Відповідне рішення знайшли досить швидко, хоча стало воно дещо несподіваним. Як пояснив Себастьян, новизна ідеї полягала в тому, що проблему гучності вдалося усунути шляхом оптимізації частотних параметрів роботи мікрофона: "Як відомо, в діапазоні 2.5-3 кГц вокал починає звучати по-особливому реалістично. Звукорежисери називають це ефектом присутності. Та, на жаль, саме ці частоти майже завжди щільно окуповані електрогітарами. І, виходячи з цього, ми спеціально розширили цей такий потрібний для голосу діапазон, попрацювавши з так званими тонкими настройками e 935-го".

В результаті отримали навіть більше, ніж очікували: "Відразу ж з'ясувалося, що вже ніби й не обов'язково співати голосніше, оскільки новий мікрофон автоматично передає звук набагато якісніше. Але і це ще не все. Після перших же випробувань звукорежисери, з якими ми працювали, одноголосно підтвердили, що e 935 не просто значно чіткіше виділяє вокал у міксі, але також робить помітно чистішим і об'ємнішим".

Звичайно, уточнює Себастьян Шмітц, у цієї нової "медалі" негайно виявився й інший, менш цікавий бік: "Головним недоліком нового рішення стало те, що новий e 935 в роботі повів себе дуже прискіпливо. На відміну від безлічі вокальних мікрофонів помилок він вибачає менше і навіть підкреслює деякі. Отже, коли якісь свої промахи раніше ви не помічали, то готуйтеся до того, що ваш новий e 935 продемонструє вам їх всі й одразу. Між іншим, такі несподівані сюрпризи багатьом виконавцям він почав робити ще на етапі перших тестів".

Якісний звук - це дуже непросто
Ледве вирішивши питання з якістю передачі вокалу, творці e 935-го незабаром зіткнулися з цілою купою нових проблем. Зокрема треба було ще придумати, як отримати необхідну точність виготовлення деталей нового мікрофона і зберегти високу якість його виготовлення в умовах серійного виробництва. Виходило, що й без того надзвичайно суворі на той час вимоги до якості виготовлення моделей серії evolution 800, треба робити ще жорсткішими.

Розібратися з цим змогли лише через декілька місяців безперервної роботи на виробничому підприємстві й ретельного відпрацювання процесів до дотримання необхідного рівня точності допусків і забезпечення високої якості роботи на всіх етапах виробництва моделі e 935.

"По суті, кожне нове технічне рішення, що застосовувалося в ході розробки e 935, стало дійсно видатним досягненням з точки зору подальшого вдосконалення технології передачі звуку, і в той же час - величезною проблемою, котра помітно віддаляла перспективи серійного випуску цього мікрофона. Та місяці наполегливої роботи теж пройшли не без певних результатів, і спільними зусиллями нам все ж вдалося випустити в серію саме той e 935-й, що ми його спочатку створили. Так, ми навіть трохи цим пишаємося ", - з посмішкою завершує свою розповідь Себастьян Шмітц, зважуючи в руці свій робочий evolution e 935, один з багатьох, випущених компанією Sennheiser.

e 935: настоящий вокал, как есть

Коли ви вибираєте новий мікрофон, обов'язково випробуйте різні моделі у тих умовах, в яких ви збираєтеся виступати.

Як підвищити якість вокалу з evolution e 935: три професійні поради від експерта Sennheiser
Як ми вже сказали, evolution e 935 дуже легко виносить вокал на передній план в міксі, чітко виділяючи голос виконавця на фоні звучання музичних інструментів. До цього варто також додати, що цей мікрофон також досить поблажливо ставиться до того, під яким кутом ви його тримаєте щодо рота, і за певних умов здатний прощати деякі помилки. Проте, коли ви працюєте з e 935, то в обов'язковому порядку враховуйте наступне:

#1 - Зворотній зв'язок
Капсюль e 935 має надзвичайно ефективний захист від зворотного зв'язку, однак він не абсолютний. Конструкцією моделі передбачено, що капсюль всередині кошика розташований на оптимальній відстані від його країв. Тому, якщо цей неприємний свист з якоїсь причини (нам невідомої) треба отримати спеціально, то варто "всього лише" розібрати сам мікрофон і потім піднести кошик до увімкненого капсюля якомога ближче. Тоді весь той діапазон, що його надійно відсікає кардіоїдна діаграма, негайно "захоплюється", й виникає акустична зворотний зв'язок. А щоб він не виникав, намагайтеся ніколи так не експериментувати зі своїм e 935-м. Капсуль має перебувати там, де йому і слід бути - на своєму місці, в корпусі мікрофона.

# 2 - Чим ближче, тим краще!
e 935-й максимально якісно виділяє звучання вокалу в міксі за умови, що він отримує максимально якісний і чіткий вхідний сигнал. Тому, просто тримайте мікрофон якомога ближче до рота, прямо біля самих губ (нехай навіть вони торкаються сітки, це не головне). Таким чином, ваш голос звучатиме краще й чистіше, і ви також задієте так званий ефект наближення - це коли мікрофон автоматично підкреслює низькі частоти в голосі, а отже підвищує об'ємність звучання вашого вокалу.

# 3 - Чи підійде вам e 935?
Найпростіше це з’ясовується безпосередньою практикою. Тобто, треба попрацювати з декількома вокальними мікрофонами, випробувати різні моделі та зіставити результати. І не забувайте, що ваш мікрофон має оптимально поєднуватися з вашим голосом, з вашою манерою виконання і навіть з жанром, у якому ви виступаєте. Саме тому вкрай важливо протестувати якомога більше різних мікрофонів і бажано саме в тих умовах, в яких ви зазвичай працюєте. Не обмежуйтеся лише короткими пробами в магазині, обов'язково перевіряйте якість роботи мікрофону на сцені або в студії, коли грає ваша група, і звучать всі інструменти.

Наочно про основні особливості роботи з мікрофоном evolution e 935 - у нашому відео:

Мікрофони Sennheiser серії evolution 900
Випробування перших моделей серії evolution 900 спеціалісти компанії Sennheiser почали проводити у 2004 році, через шість років після початку серійного виробництва лінійки evolution. Новим 900-м треба було продовжувати успіх своїх попередників, але вже у престижному і дуже складному сегменті професійних мікрофонів.

Тому інженери Sennheiser з самого початку вирішили, що зібраних ними раніше даних, власного "золотого слуху" і навіть багаторічного досвіду компанії в області електроакустики, все одно буде недостатньо. І саме тому численні експериментальні прототипи 900-х тривалий час випробовувалися і доводилися в умовах справжніх сцен і студій за участі професійних вокалістів, музикантів і звукорежисерів.

Таке масштабне тестування проводилося з однією єдиною метою: будь-який мікрофон серії evolution 900 мав прямо з заводу відтворювати максимально якісний і природний звук, а додаткове тонке налаштування у відповідність до індивідуальних вподобань кожного конкретного користувача представлялося як загальнодоступна, але другорядна опція.

Наразі серія evolution 900 включає 3 вокальних і 6 інструментальних мікрофонів, а отже охоплює практично весь діапазон того, що професіонали називають роботою з живим звуком.