Грудень 13, 2019
Зайди в свій аккаунт, щоб заробити бонуси-ів за шару!

ЗАПИС ВИСТУПУ СИМФОНІЧНОГО ОРКЕСТРУ ІЗ ЗАСТОСУВАННЯМ МІКРОФОНІВ AMBEO VR ВІД SENNHEISER

Бінауральний Бетховен
Запис виступу симфонічного оркестру із застосуванням мікрофонів AMBEO VR від Sennheiser

17 червня 2019 року в культурно-виставковому центрі Bruckenforum (Бонн, Німеччина), що того дня перетворився на справжній концертний зал, відбувся незвичайний, амбіофонічний запис фрагментів безсмертної 9-ї симфонії Бетховена у виконанні знаменитого Бетховенського симфонічного оркестру Бонна під керуванням головного диригента Дірка Кафтана. Переважній більшості сучасних поціновувачів класичної музики навіть сьогодні доволі непросто уявити й зрозуміти, як це - слухати твори великого композитора не зі свого місця в залі, а у самому оркестрі, просто серед його музикантів. Однак з технологіями Sennheiser й це теж тепер можливо. З листопада у Рейнському регіональному музеї Бонна (LVR-LandesMuseum Bonn) почала працювати особлива виставка, відвідувачам якої надається зокрема й унікальна можливість послухати та подивитися 9-ту симфонію Бетховена, віртуально перебуваючи у складі Бетховенського оркестру безпосередньо під час її виконання.

Більш того, експозиція, яку організатори виставки назвали "Music! Listen, Make, Feel. An interactive exhibition" ( "Музика! Слухай, твори, відчувай. Інтерактивна виставка"), дає відвідувачам змогу вибирати та змінювати місце розташування у музичному аудіополі, й слухати музику з різних точок, при тому, що кожна з них в акустичному плані неповторна й розкриває звучання оркестру з нового, абсолютно незнайомого раніше аудіоракурсу. І таке, до недавніх пір навіть немислиме занурення у неймовірно захоплюючу аудіоатмостферу живої симфонічної музики, стало можливим завдяки мікрофонам AMBEO VR від Sennheiser, за допомогою яких і був записаний концерт Бетховенського оркестру в Bruckenforum.

Завдяки тому, що запис здійснювався відразу з 6 мікрофонів AMBEO VR, розташованих поруч з музикантами оркестру, концерт тепер можна слухати з різних, раніше абсолютно незнайомих та унікальних в акустичному плані ракурсів.

Просто в оркестрі, а не десь поруч
Прямо в оркестрі фахівці встановили відразу шість окремих амбіофонічних мікрофонів AMBEO VR (по одному поруч з литаврами, тромбоном, валторною, флейтою, альтом та першою скрипкою) з зорієнтованими вертикально вниз капсюлями. "В ідеалі, капсулі мікрофонів слід встановлювати саме там, де впродовж виступу перебувають голови музикантів. Та це, звичайно ж, неможливо з цілого ряду об'єктивних причин, - пояснює Фрек де Греф, один з головних звукорежисерів концерту, котрий разом зі своїм колегою Томасом Купмансом, працювали над організацією цього незвичайного запису. - До того ж, артисту не дуже приємно працювати, коли мікрофон встановлений занадто близько. Тому наші Ambeo VR ми спеціально намагалися розмістити так, щоб вони, по-перше, не заважали музикантам, а по-друге, щоб фронтальний капсуль "дивився" у той же бік, що й музиканти поруч з ним. Наприклад, якщо скрипаль тримає інструмент зліва, то ми ставимо мікрофон праворуч від нього і орієнтуємо його у бік скрипки, і в такий спосіб отримуємо максимально повний і чистий звук у ході всього запису".

Мікрофони Ambeo VR були розташовані так, щоб не заважати музикантам, і разом з тим забезпечувати максимально реалістичний ракурс запису.

Мікрофон AMBEO VR Mic у живому музичному середовищі
Сучасний звуковий дизайн Фрек де Греф вивчав в Утрехтській школі мистецтв (Нідерланди), яку закінчив зі ступенем магістра. Сьогодні він успішно керує власною компанією De Greef Audio, а також працює викладачем звукового дизайну.

Мікрофон Sennheiser AMBEO VR Фрек де Греф вважає одним з найуніверсальніших і найфункціональніших інструментів сучасного саунддизайнера.

З амбіофонічними AMBEO VR від Sennheiser Фрек де Греф працює вже досить давно і, як досвідчений звукорежисер, має власну думку відносно можливостей цих унікальних мікрофонів. "Беручи до уваги широкий функціонал та універсальність AMBEO VR й те, наскільки різноманітною є сфера його застосування, особисто я впевнений, що за співвідношенням ціна/якість - це чи не ідеальний мікрофон, - зазначає Фрекен. - Він однаково якісно пише різноманітний звук для віртуальних середовищ та ігрових додатків й також добре працює з музикою. Окремий плюс Ambeo VR - у тому, що він досить компактний, і його майже завжди можна встановити там, де потрібно. При цьому, як правило, вистачає і звичайного тримача зі стандартного комплекту поставки. Для запису концерту в Бонні, приміром, ми без проблем розмістили всі Ambeo VR капсюлями вниз у заздалегідь визначених місцях, деякі - на спеціальних подовжувачах. Так ось, додаткові тримачі для цього не знадобилися, вистачало й штатних. Правда, спочатку ми дещо сумнівались, чи протримаються мікрофони нормально в такому положенні впродовж всього запису. Про всяк випадок перевірили ще раз. Тепер можу сказати, що "рідний" підвіс Ambeo VR забезпечує надійну фіксацію мікрофона у будь-якому положенні і відмінно захищає його від будь-яких структурних шумів. Принаймні, у нас в цьому плані жодних негативних моментів ще не траплялося. Додам також, що звук Ambeo VR передає максимально прозорий, чим дуже допомагає ефективно контролювати динаміку звучання музики. І чутливість у нього прекрасна при дуже низькому рівні шуму, тому у ході запису навіть посилювати сигнал мікрофонів особливо не довелося".

Бетховенський симфонічний оркестр Бонна під керуванням головного диригента Дірка Кафтана готується до концерту.

За словами де Грефа, навіть у "сирій" версії записи з Ambeo VR незмінно дивують рівнем реалістичності звучання. У форматі Ambisonics B на записах з мікрофона, встановленого поруч з флейтою, у правому навушнику і ніби трохи осторонь звучить фагот, а в лівому і теж дещо збоку - кларнет. Звичайно ж, обидва інструменту виразно чутні й тоді, коли сама флейта мовчить. А оскільки це радикально не відповідає старим концепціям запису класичної музики, то дивує навіть професійних музикантів. І в прямому сенсі зачаровує звичайного слухача, котрому ще ніколи не доводилося слухати звучання симфонічного оркестру зсередини, і котрий вперше у житті розуміє, як чують свої інструменти й інструменти своїх колег самі музиканти, і наскільки таке звучання відрізняється від того, що чує зал. Між іншим, сам де Греф вважає, що найбільш вражаючим звук вийшов у AMBEO VR, що був встановлений перед перкусіоністом: слухач ніби опиняється прямо між литаврами, та при цьому майже весь оркестр звучить просто перед ним.

Навіщо потрібний гіперреалізм в бінауральному аудіополі?
Для запису Бетховенського симфонічного оркестру Бонна разом з основними амбіофонічними AMBEO VR звукорежисери застосовували також допоміжний мікрофонний сетап, який включав декілька мікрофонів у варіанті AB та ORTF stereo (встановлених на місці диригента і в залі), а також деяку кількість так званих точкових мікрофонів. Сигнали з допоміжних мікрофонів необхідні на етапі постобробки, так би мовити, про запас, коли, наприклад, головний звукорежисер вважає за необхідне доповнити або урізноманітнити сигнал AMBEO VR. Скажімо, для інтерактивної виставки, як цього разу.

Для запису Бетховенського симфонічного оркестру Бонна разом з основними AMBEO VR звукорежисери застосовували також допоміжний мікрофонний сетап, який включав декілька мікрофонів у варіанті AB та ORTF stereo й багато точкових мікрофонів.

Фрек де Греф називає це "гіперреалізмом", маючи на увазі, що для виставки, гості якої у більшості своїй не так обізнані у питаннях технічних, як професіонали, звук був попередньо адаптований, тому у версії для "Music! Listen, Make, Feel." музика Бетховенського оркестру звучить трохи простіше, ніж її чують музиканти в живому середовищі симфонічного концерту. "В основі міксу - сигнал з AMBEO VR Mics, на ньому ми вибудовуємо всю локалізацію, - уточнює Фрек де Греф. - Далі за допомогою плагінів ми штучно додаємо у бінауральне аудіополе моно- й стереосигнали допоміжних мікрофонів. Таким чином, у результаті ми отримуємо фактично не на 100% природну передачу всіх звукових подій. Однак, як показує практика, для виставки, що орієнтована в основному на дітей та підлітків, потрібно акуратно підкреслити звучання окремих джерел, щоб недосвідчений слухач міг їх правильно розрізнити й добре розчути".

Високоякісний запис 24/96
Оскільки кімната звукорежисерів з компактним цифровим мікшерним пультом і сервером DSP була обладнана не в самому залі, а поруч з ним, то аналогові сигнали мікрофонів під час запису концерту виводилися безпосередньо на підключені до пульту стейджбокси, щоб таким чином все передпідсилення й оцифровка сигналів здійснювалися якомога ближче до джерел звуку, щоб уникнути втрат сигналу в досить довгих кабельних трасах. Як пояснив Фрек де Греф, перед концертом довелося трохи попрацювати з точним вирівнюванням передпідсилення для всіх 4 каналів кожного AMBEO VR, та загалом з цим теж вдалося впоратися досить оперативно, і під час запису аудіосигнал подавався на цифрову робочу станцію (DAW) без подальшої обробки.

Ця робоча станція писала 48 каналів з роздільною здатністю 24 біти і частотою дискретизації 96 кГц. Конвертація формату Ambisonics A у Ambisonics B здійснювалася за допомогою фірмового A-B-конвертера Sennheiser, сам процес при цьому контролювався через навушники і плагін Ambi Head, розроблений компанією Noise Makers. Завдяки A-B-конвертеру звукорежисери отримали сигнали всіх AMBEO VR, але окремо. Так з ними набагато зручніше працювати вже на етапі постпродакшина, зокрема й коли готувалася аудіоверсія концерту оркестру для виставки.

Імпульсні відгуки для створення справжнього просторового звуку
Як пояснив Фрек де Греф, в акустичному плані зал культурно-виставкового центру Bruckenforum, дуже універсальний і дуже великий (близько 1000 квадратних метрів), насправді не дуже придатний для запису таких складних музичних заходів: "Встановлювати й вирівнювати мікрофони довелося так, що вони зрештою могли охоплювати порівняно невелику площу приміщення. А необхідний рівень просторовості звучання ми нарощували теж на етапі постпродакшина за допомогою іншого програмного інструменту. А саме плагіна Ambi Verb HD від Noise Makers, базові імпульсні відгуки для якого записувалися мікрофоном AMBEO VR. Звичайно, якби ми мали зал з кращою акустикою, то це дуже спростило б нашу роботу - можна було б наставити більше мікрофонів з різноплановими характеристиками і, можливо, навіть записувати імпульсні відгуки для ще повнішого захоплення локального просторового звуку. Але у нас був лише Bruckenforum. Ну і не будемо забувати, що головною метою цієї нашої роботи був не просто запис виступу симфонічного оркестру, а саме створення особливого аудіоматеріалу для подальшого його відтворення у спеціальних умовах виставкової експозиції. І це дуже важливий момент".

Акустичні недоліки концертного залу були компенсовані за рахунок точного розташування й вирівнювання мікрофонів

Інтерактивна виставка - найкращий спосіб відсвяткувати день народження Бетховена
У 2020 році Бонн, місто, де народився Людвіг ван Бетховен, і де пройшла його юність, готується урочисто відзначати 250-річний ювілей великого композитора. Запланована масштабна культурна програма, етапом якої стала унікальна інтерактивна виставка "Music! Listen, Make, Feel." у Рейнському регіональному музеї Бонна. Та ця виставка запрошує своїх гостей не просто колективно слухати, а й самим взяти участь у процесі створення музичних творів. 25 інтерактивних аудіостанцій дають змогу прослуховувати, створювати і, найголовніше, глибше відчувати музику. І при цьому зовсім не обов'язково мати музичну освіту чи вміти грати на музичних інструментах. Все, що треба - це живий інтерес і бажання ближче познайомитися зі звуком і музикою, якою завгодно - від Бетховена до Бейонсе.

Найбільша з встановлених на виставці "Music! Listen, Make, Feel." аудіостанція присвячена другому фрагменту 9-ї симфонії Бетховена, і тут її вперше можна послухати в амбіофонічному тривимірному форматі. "Ми надаємо нашим відвідувачам можливість в буквальному сенсі посидіти на різних місцях прямо в оркестрі, поспостерігати за диригентом і на якийсь час почути і відчути те, що чують і відчувають справжні музиканти цього оркестру впродовж виступу", - розповідає Лотар Альтрінгер, заступник директора LVR-LandesMuseum Bonn і директор виставки.

Від складної (і дорогої) системи корекції звучання в залежності від положення голови слухача організатори виставки відмовилися навмисно. Замість цього відвідувачам пропонується слухати оркестр по-справжньому, пересідаючи з місця на місце і відстежуючи, як від цього змінюється звучання музики в навушниках. Всього передбачено вісім таких місць, за кількістю бінауральних аудіоміксів, створених звукорежисерською командою Фрека де Грефа: перша скрипка, альт, валторна, литаври, тромбон, флейта, пульт диригента і просто звичайне місце в глядацькому залі.

Як ми вже згадували, "Music! Listen, Make, Feel." орієнтована в основному на дітей і підлітків. Виставка відкрилася 20 листопада цього року і буде працювати в Рейнському регіональному музеї Бонна до середини вересня 2020 року. Наразі організатори разом з фахівцями компаній NorthernLight та YiPP готують пересувну версію "Music! Listen, Make, Feel.", для котрої на весь наступний рік вже заплановано велике турне містами Німеччини й Нідерландів. "Ми сподіваємося, що ця виставка не просто надихне наших гостей глибше зацікавитися музикою, а й покаже, що вона є результатом колективної діяльності людей і невід'ємною частиною нашого життя, - підкреслив Лотар Альтрінгер. - Тому дуже важливо, щоб діти й, особливо, підлітки завжди мали можливість стежити за цікавими подіями у світі музики і, найголовніше, слухати їх у належній якості, а не у вигляді MP3-файлів й через дешеві навушники. Тим більше, що сьогодні ми маємо найкраще з доступних аудіорішень, бінауральні мікрофони Sennheiser, завдяки яким взагалі став можливим цей наш музичний проект".