Червень 20, 2019
Зайди в свій аккаунт, щоб заробити бонуси-ів за шару!

AMBEO ТА CINEMATIC VIRTUAL REALITY: ПОВНОФОРМАТНИЙ ІМЕРСИВНИЙ ЗВУК ДЛЯ ПРОЕКТІВ У CINEMATIC VR

AMBEO и Cinematic Virtual Reality: полноформатный иммерсивный звук для проектов в Cinematic VR

Як відомо, повноцінний просторовий звук - це один з показників якості будь-якого, навіть, здавалося б, найпростішого сюжету в Cinematic Virtual Reality (CVR), показник, що до того ж демонструє ще й рівень професіоналізму творців медійного продукту. І будь то багатоплановий контент для VR-гарнітур, короткий відеофрагмент для сайту чи нові ролики для YouTube 360 або Facebook 360, імерсивний звук - це саме те, що створює і закріплює або ж, навпаки, ламає та руйнує атмосферу віртуальної реальності.

Компанія Sennheiser надає весь необхідний інструментарій для ефективної роботи з імерсивним аудіо, тобто, повний набір програмних та апаратних засобів, з якими професійного рівня саундтреки для будь-якого вашого CVR-проекту - це відтепер, як то кажуть, всього лише справа техніки.

AMBEO и Cinematic Virtual Reality: полноформатный иммерсивный звук для проектов в Cinematic VR

Давид Рікк

Досвідчений звукорежисер і спеціаліст по роботі з живим звуком. Наразі очолює звукорежисерську бригаду знаменитого будапештського Akvarium Klub, найбільшого концертного комплексу Угорщини. На великий музичній сцені Давид працює з 2007 року.

"Навіть за допомогою одного лише Sennheiser AMBEO VR можна записувати дуже якісне, добре збалансоване і в достатній мірі деталізоване 3D-аудіо. За умови, звичайно, що джерела звуку (музиканти, наприклад) розташовані правильно і сам мікрофон по відношенню до них теж встановлений грамотно. А у поєднанні зі звичайними точковими мікрофонами AMBEO VR Mic дає змогу створювати воістину фантастичні 3D-мікси, настільки деталізовані і реалістичні, що здавалось б, до них можна доторкнутися. Власне, тому окрім роботи з імерсивним аудіо для комерційних VR-проектів та документальних фільмів ми наразі активно обдумуємо ідею створення аудіовізуальних записів музичних концертів".

Мартін Рігер

Створення 360-градусного звуку - саме так називає свою професію сам Мартін. Як звукорежисер зі стажем він віддає перевагу комплексному підходу в VR-продакшині, тому як на етапі запису, так і на етапі зведення намагається зафіксувати максимально можливий обсяг звуку і врахувати навіть найдрібніші нюанси звучання в ході всього процесу створення кожного нового саундтреку.

AMBEO и Cinematic Virtual Reality: полноформатный иммерсивный звук для проектов в Cinematic VR

"Свій AMBEO VR Mic я зараз використовую в комплекті з рекордером Zoom F8. Цей мікрофон дуже зручно встановлювати під камерою, і здебільшого його одного достатньо, щоб записати відмінної якості звук, навіть коли зйомка ведеться фактично в мобільному режимі. Само собою, робота з амбіфонічним звуком потребує певної попередньої підготовки, особливо спочатку. Слід трохи ознайомитися з теорією, поекспериментувати з налаштуваннями AMBEO як на етапі запису, так і у постобробці звуку. Додам також, що на етапі постпродакшина звук в тривимірному просторі по азимуту й висоті ми коригуємо за допомогою плагіна AMBEO Orbit. Це дуже корисний інструмент, зокрема й тим, що дає повне розуміння того, як працює бінауральний рендеринг, і чому настільки важливою є акустика приміщення".

AMBEO и Cinematic Virtual Reality: полноформатный иммерсивный звук для проектов в Cinematic VR

Родольфо Алексіс

Професійний саунд-дизайнер і звукорежисер, активно експериментує з найрізноманітнішими аудіоформами, що межують з іншими сферами мистецтва: інсталяція, скульптура, перформанс, радіо тощо.

"Так вийшло, що на практиці освоювати AMBEO VR Mic я почав на польових зйомках у країнах Південно-Східної Азії. І на перших порах з ним я знімав навіть не 3D-відео. Цей мікрофон знадобився, щоб записати вихідний матеріал для мобільного додатку, точніше, для аудіододатку з геоприв'язкою. Це наш спільний проект з неурядовою організацією Operation Canopee та Institut Francais of Paris. Нашим головним завданням є акустичне документування первинних лісів та інтерпретація музичних образів у звуках природи".

Little Konzett

Продюсер, звукооператор, звукорежисер, музикант і власник відомої в Європі та за її межами студії звукозапису "Little Big Beat". Little Konzett живе і працює в Австрії та у Ліхтенштейні.

AMBEO и Cinematic Virtual Reality: полноформатный иммерсивный звук для проектов в Cinematic VR

"AMBEO VR Mic зручний, насамперед, тим, що стабільно якісно пише звук з усіх напрямків і дуже просто налаштовується. Це чудовий і універсальний room-мікрофон. В ході зйомки відео ми просто ставимо його прямо під 360-градусною камерою і отримуємо в результаті чотири високоякісних сигнали. Як ви розумієте, зібрати аналогічну за характеристиками й можливостями установку з чотирьох різних мікрофонів - це, по-перше, непросто, а по-друге, вона ніколи не буде настільки компактною і зручною. Загалом же, досвід роботи з технологією AMBEO 3D у мене виключно позитивний. Так, це нове рішення, новий підхід до організації знімального процесу і повністю нова робоча атмосфера, та з іншого боку - це абсолютно унікальний контент, що затребуваний онлайн-спільнотою".

AMBEO и Cinematic Virtual Reality: полноформатный иммерсивный звук для проектов в Cinematic VR

Стівен Вітелло

Музикант, композитор, медіа-художник. Пише та грає у жанрі електронної музики. Автор кількох дисків, що видаються такими компаніями, як New Albion Records, Sub Rosa, 12k та Room 40. Його аудіоінсталяції і мультиканальні композиції експонуються в колекціях Museum of Modern Art (Сан-Франциско), Музею американського мистецтва Уїтні (Нью-Йорк) та у Musee d'art contemporain (Ліон).

"Я вже більше трьох років регулярно працюю з біологічної станцією в Маунтін-Лейк, де допомагаю тамтешнім фахівцям записувати вібрації, що їх створюють комахи, і котрі вловити можна тільки через звучання поверхонь стебел рослин, ґрунтового покриву та гілок дерев. З 2017 роки ми з великим успіхом використовуємо в цих експериментах мікрофон Sennheiser AMBEO VR Mic та VR-камери. Й багато в чому завдяки саме цьому обладнанню тепер отримуємо цінний науковий матеріал. І не лише науковий. Ми вже встигли записати цілу серію коротких відеороликів з об'ємним звуком, в яких навіть такі, здавалося б, незначні події, як, скажімо, посадка бджоли на квітку чи легкий подих гірського вітру в траві, сприймаються як фантастичні за своєю красою дійства, спостерігати і слухати які можна годинами".

Фабіан Кнаубер

Фабіан вивчає акустику й упевнений, що навіть значні теоретичні знання в області акустики приміщень, тривимірного звуку і бінауральних технологій в обов'язковому порядку слід регулярно доповнювати практичними навичками, тому сам працює ще й звукооператором-фрілансером.

AMBEO и Cinematic Virtual Reality: полноформатный иммерсивный звук для проектов в Cinematic VR

"Минулого року знаменитий джазовий фестиваль в Монтре відзначив своє 50-річчя. З 2013 року, як відомо, його архів аудіозаписів включено до реєстру ЮНЕСКО "Пам'ять світу". І з ініціативи Клода Нобса, засновника фестивалю, багато його концертів були задокументовані в форматі мультитрекових записів, а також у HD- та 4K-відео. Не в останню чергу завдяки цій історії нас попросили записати деякі концерти в 3D-відео з 3D-звуком. Ці записи мають стати доповненням до VR-сюжетів, що їх організатори готують до ювілею фестивалю.

А оскільки вбудовані мікрофони нашої Nokia Ozo не підходять для запису концертних виступів (чутливість у них фіксована, тому сигнал вони постійно ріжуть), то ми просто дообладнали систему мікрофоном AMBEO VR. Під час роботи він писав звук з джерел, не оснащених окремими точковими мікрофонами, а також загальну аудіоатмосферу концерту. Далі, на етапі постпродакшина, ми підкоригували розміщення окремих інструментів щодо 360-градусної камери, і в підсумку отримали найточнішу локалізацію і високий реалізм звучання джерел, що просто недосяжний, коли працювати тільки зі звичайними мікрофонами".

AMBEO и Cinematic Virtual Reality: полноформатный иммерсивный звук для проектов в Cinematic VR

Томас Ріхбергер

Музикант, музичний продюсер і саунд-дизайнер. Живе й працює в Швейцарії, аудіо професійно займається більше 20 років, і як виконавець, і як звукорежисер. А як ведучий гітарист популярної швейцарської брит-поп-групи Lovebugs відіграв понад 1000 живих концертів, випустив 13 альбомів та декілька синглів. Лауреат численних премій, зокрема кількох Golden Record.

AMBEO VR Mic нам дуже допоміг в роботі над VR-проектом ANGST360° для Університету мистецтв Цюріха. Цей мікрофон активно застосовувався як на знімальних майданчиках, так і в студії. Притому як соло, так і в комбінації з різними студійними мікрофонами. Вихідний аудіоматеріал в подальшому використовувався для складання амбіфонічних звуків, 3D-композицій, семпліювання та відтворення просторової музики. Плюс до цього, двоє з наших чотирьох композиторів застосовували AMBEO VR Mic для 3D-панорамування своєї електронної музики. А потрібно це все для того, щоб якомога повніше донести до глядача емоційну складову фільму, так би мовити включити його в сюжет і допомогти йому глибше зрозуміти героїв. Експериментували зі звуком ми досить довго, втім згодом таки знайшли вельми цікаве поєднання музики й елементів звукового дизайну".

Ніколас Бючі

Ніколас - провідний науковий співробітник відділення аудіовізуальних медіа факультету дизайну Університет мистецтв Цюріха.

AMBEO и Cinematic Virtual Reality: полноформатный иммерсивный звук для проектов в Cinematic VR

"Один з наших останніх VR-проектів - це зйомка серії 360-градусних відео на замовлення Університету мистецтв Цюріха і Політехнічного університету Гонконгу, фахівці яких спільно займаються вивченням історії розвитку гонконгських сходів, як самобутнього соціокультурного феномену. З Sennheiser ми знайомі давно, про AMBEO VR Mic до того теж чули не раз, тому, скориставшись нагодою, вирішили познайомитися з цим мікрофоном на практиці. Всього з його допомогою ми записали 10 вуличних сцен і цілу музичну виставу з імпровізованими музичними інструментами. Треба сказати, що вулиці сучасного Гонконгу - це напрочуд різноманітні й неповторні звукові ландшафти, де в дуже обмеженому просторі живуть своїм життям безліч джерел звуку - від відбійних молотків до співочих птахів. Та щоб записати потрібні нам звукові поєднання необхідна була максимальна компактність і гнучкість в усьому. Тому знімальна група була скорочена до мінімуму і апаратура використовувалася тільки найнеобхідніша. І тому AMBEO VR Mic, що сам по собі дуже компактний, стався як раз до нагоди - налаштовується він просто, в роботі дуже невибагливий, і в поєднанні з рекордером Zoom 8 спрацював відмінно ".

AMBEO и Cinematic Virtual Reality: полноформатный иммерсивный звук для проектов в Cinematic VR

Коме Жильбер

Аудіо професійно займається з 2002 року. Звукорежисер, саунд-дизайнер, в даний час багато експериментує з об'ємним звуком.

"У роботі з VR для мене найголовніше - зуміти отримати якісний 360-градусний відеоматеріал з якісним амбіфонічним звуком, як то кажуть, за один прохід і вкрай бажано з мінімальними витратами. Тому разом з колегами ми сконструювали спеціальну VR-систему, що оптимально відповідає нашим робочим завданням, тобто зйомці стереоскопічного відео з повноформатним 3D-звуком. У першому і в другому її прототипах як основні мікрофони використовуються AMBEO VR Mic, оскільки вони ідеально підходять для установки прямо всередині кільця камер, чітко по центру установки. Другий прототип ми наразі налагоджуємо в ході запису симфонічного оркестру. Доводиться активно експериментувати з варіантами розташування системи. І скажу, що незалежно від того, де і як вона встановлена (на сцені між музикантами чи між ними і диригентом ), AMBEO VR Mic дає незмінно якісний і добре деталізований звук практично при будь-якому рівні звукового тиску. І що ще важливо, коли рекордер треба встановити далі, то мікрофон в будь-який момент можна оперативно перепідключити за допомогою кабелю потрібної довжини".

Міхаель Енгман Реннов

Звукорежисер, музикою займається з юності, і ось уже понад чверть століття присвятив роботі в області студійної звукозапису.

AMBEO и Cinematic Virtual Reality: полноформатный иммерсивный звук для проектов в Cinematic VR

"З AMBEO VR Mic я зараз записую живі концерти данського співака Івана Педерсена та його музичної групи. Працюємо у порівняно невеликому залі (на 750 місць). Цей мікрофон стандартно встановлюємо на невеликій відстані від консолі FOH-звукорежисера (в точці, де акустика оптимальна), комбінуємо його з точковими мікрофонами і використовуємо переважно для запису фонового аудіо та реакції слухачів. В результаті отримуємо надзвичайно реалістичну аудіоатмосферу, що забезпечує повний ефект присутності на живому концерті. Окрім того AMBEO VR Mic має ще одна важливу перевагу: записи з нього можна конвертувати в будь-який аудіоформат - хоч у звичайний 5.1, хоч в ambisonics для VR-контенту".

AMBEO и Cinematic Virtual Reality: полноформатный иммерсивный звук для проектов в Cinematic VR

Хенрік Опперманн

Керівник аудіо-відділу лондонської VR-студії Visualise, більше 10 років працює на посаді провідного експерта в області 3D-звуку, займається записом тривимірного аудіо студійної якості для кіно, реклами, музичних шоу і акустичних інсталяцій.

"В активі студії Visualise - безліч музичних проектів та активна робота з групами Kasabian й Imagine Dragons. Живу музику для 360-градусних відео завжди пишемо з використанням AMBEO VR Mic (для запису фону) в поєднанні з додатковими мікрофонами (для запису окремих джерел звуку). Таким чином, у завжди маємо можливість згенерувати будь-яку точку позиціонування в віртуальному VR-просторі, що вкрай важливо, оскільки камери встановлюються і на сцені, і на місцях глядачів. В цьому плані AMBEO VR Mic - рішення надзвичайно гнучке, оскільки дає змогу "повертати" сферу на який завгодно кут і переміщати акценти в будь-яких напрямках. А якщо підібрати відповідний плагін, то можна примудритися в різних зонах сфери використовувати еквалайзер по-різному. А VR Mic в комплекті зі Stems дає ще й можливість створювати мікси для будь-яких середовищ: звичайний стереозвук, динамічний стереозвук для навушників чи колонок будь-якого типу".

AMBEO ТА CINEMATIC VIRTUAL REALITY: РОБОЧИЙ ПРОЦЕС

AMBEO и Cinematic Virtual Reality: полноформатный иммерсивный звук для проектов в Cinematic VR

ОСНОВНІ ЕТАПИ РОБОТИ

ЗАПИС

Як і у відеопродакшині, у роботі зі звуком для віртуальної реальності грамотний запис вихідного аудіоматеріалу - це запорука успіху нового VR-контенту. І хоча на даному етапі як і раніше не обійтися без звичайних мікрофонів, однак для якісного запису повноформатного імерсивного звуку необхідні, насамперед, сучасні мікрофонні системи, здатні забезпечувати повномасштабне охоплення живої аудіосцени на всі 360 градусів.

Sennheiser AMBEO VR Mic розроблений саме для такого запису. Більш того, це поки що єдиний у світі компактний амбіфонічний мікрофон, котрий дозволяє проводити запис навколишнього звуку з однієї точки і отримувати в результаті чітко сферичне просторове звучання, що ідеально відповідає візуальному зображенню VR- або сферичного 360-градусного відео. Іншими словами, AMBEO VR Mic "чує" і записує все те, що чує людина, котра знаходиться в тому ж місці і у аналогічному положенні.

Все так просто? По суті, так. І, тим не менше, робота з AMBEO VR Mic, і зокрема, сама процедура запису амбіфонічного сигналу вимагають належної підготовки та вміння знайти коректне положення мікрофона, тобто встановити його на правильній висоті і правильно зорієнтувати. Інакше під час запису неминуче виникатимуть помилки, що їх дуже важко або взагалі неможливо буде усунути на етапі постпродакшина. Однак цю та цілу низку супутніх проблем значно спрощує режим "AMBEO VR Mic" в рекордерах, який фахівці компанії Sennheiser розробили спільно з інженерами провідних компаній-виробників звукозаписувального обладнання.

В ході роботи безпосередньо на локації AMBEO VR Mic легко комбінується зі звичайними мікрофонами, в тому числі і з бездротовими. За рахунок цього, по-перше, підвищується якість вихідного матеріалу, а значить, і це по-друге, звукорежисер зведення потім матиме ширше поле для маневру, а отже, і кінцевий VR-продукт теж буде більш якісним.

AMBEO и Cinematic Virtual Reality: полноформатный иммерсивный звук для проектов в Cinematic VR
AMBEO и Cinematic Virtual Reality: полноформатный иммерсивный звук для проектов в Cinematic VR

1. Принцип дії

Переглянути відео >>>

3. Запис VR-сигналу

Переглянути відео >>>

ЗВЕДЕННЯ

Цифрові звукові робочі станції та програмний інструментарій
Зведення саундтреків для CVR-сюжетів виконувати можна на будь-якій сучасній цифровий звуковий робочої станції (DAW). Єдина вимога: вона повинна підтримувати багатоканальні аудіотреки, точніше, не менше чотирьох каналів на одну доріжку (формат B).

Що ж стосовно спеціального софту, то на даному етапі потрібен буде пакет програм для роботи з амбіфонічним звуком, оскільки треки для CVR-контенту, а також записи AMBEO VR Mic зберігаються у форматі Ambisonics. Таких програм досить багато. З найпопулярніших - аудіоредактор dearVR від DearReality, Facebook Spatial Audio Workstation та інші.

Рекомендована схема зведення
Записаний амбіфонічний сигнал слід використовувати як основу міксу. Далі на неї накладаються сигнали звичайних мікрофонів, звуки фолі, і таким чином поступово формується новий мікс в його остаточному варіанті.

Конвертація форматів
Для подальшої роботи з амбіфонічним звуком в аудіоредакторі записаний за допомогою AMBEO VR Mic сигнал з чистого формату Ambisonics A слід попередньо конвертувати у двоканальний формат B. Зробити це можна за допомогою фірмового A-B-конвертера Sennheiser (програма безкоштовна).

Ефект просторового рознесення джерел звуку
На етапі підготовки до запису будь-які додаткові джерела звуку, сигнал яких записується звичайними мікрофонами, також слід розміщувати і орієнтувати коректно, так щоб всі вони відповідали не тільки відеозображенню, а й навколишньому оточенню. Дана процедура теж виконується за допомогою спеціальних програмних інструментів, що ними комплектуються всі сучасні аудіоредактори.

Моніторинг
На етапі зведення саундтрека якісний моніторинг міксу - це один з найважливіших елементів роботи. Але прослуховувати такий мікс можна лише після декодування амбіфонічного сигналу. А так як CVR-контент здебільшого орієнтований на відтворення через навушники, то для моніторингу знадобиться так званий бінауральний рендерер. Моніторинг рекомендується проводити за допомогою бінаурального рендерера на тій платформі, для якої і готується контент.

Зауваження щодо роботи з Ambisonics
Ambisonics - це фактично моделювання звукового поля. Отже, ніколи не слід працювати на тих доріжках, що формують амбіфонічний сигнал. Коли виникає необхідність його підредагувати, то робити це можна тільки за допомогою інструментів для зведення і редагування амбіфонічного сигналу. Якщо ж таких з якоїсь причини бракує і доводиться обходитися стандартними інструментами багатоканального мікшування, то в обов'язковому порядку слід простежити, щоб всі зміни, що вносяться, застосовувалися до всіх чотирьох каналів. В іншому випадку редагування може змінити просторове відображення сигналу Ambisonics.

AMBEO и Cinematic Virtual Reality: полноформатный иммерсивный звук для проектов в Cinematic VR
AMBEO и Cinematic Virtual Reality: полноформатный иммерсивный звук для проектов в Cinematic VR

ВІДТВОРЕННЯ

Технологія Cinematic Virtual Reality передбачає використання амбіфонічного звуку в форматі B. Формат Ambisonics B наразі підтримують всі популярні CVR-сервіси, зокрема YouTube та Facebook.

Однак варто також пам'ятати, що на будь-якій з таких платформ контент (360-градусне відео з тривимірним імерсивним звуком, наприклад) відтворюватиметься правильно лише за умови, що записаний він був у відповідність до технічних вимог сервісу і забезпечений усіма необхідними метаданими.

Тому, перш ніж публікувати такий новий контент, не зайвим буде уважно ознайомитися з вимогами сервісу. Якщо ж контент планується поширювати через окремий додаток або платформу користувача, то обов'язково треба увімкнути підтримку декодування Ambisonics.

AMBEO и Cinematic Virtual Reality: полноформатный иммерсивный звук для проектов в Cinematic VR

6. Відтворення

Переглянути відео >>>

ГАЛЕРЕЯ AMBEO CINEMATIC VIRTUAL REALITY