Червень 24, 2020
Зайди в свій аккаунт, щоб заробити бонуси-ів за шару!

ПОВЕРТАЮЧИСЬ ДО ВИТОКІВ: ПРО ЗАПИСИ АУДІОПАНОРАМ В КАСКАДНИХ ГОРАХ І МОЖЛИВОСТІ ТЕХНІКИ SENNHEISER

Повертаючись до витоків: дослідник звуку Томас Rex Беверлі - про записи аудіопанорам в Каскадних горах і про можливості техніки Sennheiser

Серед замовників Томаса Беверлі - безліч лауреатів премій Оскар та Еммі, а його роботи незмінно супроводжуються відчуттям прогулянки просто неба, а тому їх хочеться слухати й слухати.

Навіть у самий розпал глобальної пандемії професійний звукооператор-натураліст Томас Rex Беверлі цілком зайнятий улюбленою справою і вважає, що сьогодні, коли людство тимчасово вгамувало свою активність, жива природа помітно збадьорилася. У лютому минулого року Томас працював у Східних Каскадах, в одному з все ще досить віддалених від міської цивілізації районів штату Вашингтон, у дикому світі високих гір та густих лісів. У тому відрядженні, що тривало цілих три тижні, Беверлі, озброївшись своєю спеціалізованою мікрофонною системою Sennheiser, записав великий масив живих аудіопанорам Східних Каскадів: рев їхніх знаменитих лавин, свист гірських вітрів, тихий шепіт рондероз та ще цілу колекцію унікальних звуків, що здатні викликати у слухача найрізноманітніші аудіосенсорні відчуття.

Авторські бібліотеки звуків та аудіоефектів Томаса Беверлі активно використовують звукорежисери кіно й телебачення, серед найсвіжіших з таких робіт - "Зоряний шлях: Пікар" та "Холодне серце 2" (фото Томаса Беверлі)

Авторські бібліотеки звуків та аудіоефектів Беверлі широко використовують звукорежисери кіно й телебачення. Серед найсвіжіших з таких робіт - популярний телевізійний серіал "Зоряний шлях: Пікар" та анімаційний мюзикл "Холодне серце 2". За словами ж самого Томаса, свої колекції він спочатку записував суто з метою подальшого їх застосування у музичних творах для оркестрів, хору й ансамблів.

Аудіозаписом звуків живої природи Rex захопився, прочитавши книгу "Великий оркестр тварин: у пошуках джерел музики в диких куточках світу" (The Great Animal Orchestra: Finding the Origins of Music in the World's Wild Places) Берні Краузе, яка докладно описує природні аудіопанорами, тобто справжню "музику дикої природи", і разом з тим закликає всіляко її оберігати та захищати.

Арсенал професійного слухача
"Багато хто з авторитетних колег з самого початку радили мені саме мікрофони Sennheiser, оскільки вони добре працюють, зокрема й в умовах високої вологості та екстремальних температур, - зазначає Томас. - Іноді треба залишати мікрофон у лісі на два тижні, тому для мене вкрай важливо, щоб йому не зашкодили ні температурні перепади, ні висока вологість".

Наразі робочий польовий мікрофонний комплект Томаса Беверлі являє собою подвійну мід-сайд-конфігурацію, що складається з пари Sennheiser MKH 8040 та одного MKH 30, котрі працюють в основному у зв'язці з одним із двох польових рекордерів Sound Devices: 5-трековим MixPre -3 II чи з портативним 8-трековим MixPre 6.

Великий масив унікальних живих аудіопанорам Східних Каскадів під час свого тогорічного відрядження у штат Вашингтон Томас Rex Беверлі записав за допомогою своєї польової мікрофонної системи Sennheiser

"Свій мікрофонний арсенал я вдосконалював роками, - розповідає Томас. - Починав, пам'ятаю, з мід-сайд-комплекту на основі MKH 50 і MKH 30 від Sennheiser. Згодом дістав два MKH 8040. А оскільки мені загалом більше подобаються універсальність та адаптивність системи, то з ними я спробував писати об'ємний звук, використовуючи подвійну мід-сайд-конфігурацію. Отже, сьогодні я вже можу буквально враз записувати як точкові ефекти, наприклад, для саунд-дизайнів, так і повноформатний об'ємний звук. Мій теперішній трьохмікрофонний сетап, як я вважаю, якраз і відрізняється максимальною універсальністю. І плюс до цього, система досить легка й компактна, що, як ви розумієте, теж не аби що, коли довго й часто працюєш на природі. Ну, а якщо узагальнити, то я тепер намагаюся не тягати з собою купу різних мікрофонів, щоб з їх допомогою записувати все з різних ракурсів, а просто пишу якомога більше вихідного матеріалу одним комплектом".

Робочий польовий мікрофонний комплект Томаса Беверлі: подвійна мід-сайд-конфігурація на основі пари Sennheiser MKH 8040 і одного Sennheiser MKH 30

Природа - це вітер
На думку Томаса Беверлі, результативна робота на безкрайніх просторах дикої природи неможлива без уміння знаходити правильний фокус: "Всі три тижні у Каскадах я шукав тихі засніжені локації та звуки вітру. Оскільки, коли звукорежисеру потрібні звуки вітру, значить, це мають бути саме звуки вітру. Без жодних сторонніх перешкод типу голосів птахів чи дзижчання комах. А отже, вітер краще писати взимку. Втім, треба заздалегідь розуміти, що, ймовірніше за все, буде трохи важкувато знайти таке місце, де і непотрібних шумів буде менше, і можна спорудити якусь базу, щоб було де погрітися і зарядити акумулятори".

Зате в Каскадах для своєї аудіобібліотеки Томас встиг записати ще цілий набір нових звуків, які давно шукав. Наприклад, шум вітру у хвойному лісі, котрий нещодавно вигорів у лісових пожежах: "Висота звуку вітру в лісі залежить від розмірів, а точніше від довжини листя на деревах. У лісах, де ростуть хвойні дерева з дуже короткими голками, скажімо, ялини чи ялиці, вітер звучить помітно вище, ніж у звичайному сосновому лісі. А серед пондероз, котрі мають голки по 6 дюймів в довжину, вітер звучить зовсім інакше - глибше і якось заспокійливо. А ось у листяних лісах, в осиковому, наприклад, вітер помітно шипить".

Ризик теж є, тому треба навчитися його мінімізувати
Авжеж, безмежне прагнення записати щось дійсно цікаве - це справа не лише вкрай непроста, але ще і сама по собі небезпечна. Робота "у полі" завжди пов'язана з цілою низкою дійсно ризикованих ситуацій. Це й погодні умови, і складна місцевість, і, звичайно ж, постійна ймовірність надибати великого і небезпечного представника тамтешньої фауни.

"Особисто я намагаюся прораховувати всі такі фактори і приймати відповідні рішення ще до виїзду в поле, - уточнює Томас. - У більшості випадків правильно оцінити можливі ризики допомагає попередня розмова з кимось із доглядачів місцевого природного парку. Ну і, ясна річ, коли їхати треба кудись у зовсім вже віддалені місця, або, скажімо, коли треба записати звучання справжньої лавини, то таке поодинці ніхто не робить. Поруч в обов'язковому порядку завжди має бути ще хтось досвідчений, для страховки. Просто з міркувань безпеки ".

Між іншим, під час минулого свого відрядження в Каскади Беверлі вдалося записати 15 гірських лавин. Але, як він сам каже, коли умови дозволяють, то деякі записи можна зробити за допомогою "безпілотних" мікрофонних систем, котрі встановлюються у потрібних місцях. Насамперед, це стосується таких робочим ситуацій, коли самому звукооператору занадто небезпечно перебувати довго в одному місці, або коли для завершення роботи брукує денних годин:

"Насправді, мені й самому подобається посидіти й послухати. Але є такі місця, де і ведмідь гризлі під час роботи підстерегти може, й інші неприємності можуть трапитися. Здебільшого ймовірність їх виникнення залежить від особливостей конкретної місцевості й умов навколишнього середовища, та буває всяке".

Минулого року Томас працював у Східних Каскадах, віддаленому районі штату Вашингтон, у дикому світі високих гір та густих лісів (фото Томаса Беверлі)

І в таких ситуаціях, коли мікрофони надовго залишаються працювати без його участі, Томас цілком покладається виключно на якість та надійність своїх Sennheiser: "Я знаю, що можу спокійно залишити свою основну мікрофонну систему Sennheiser у водотривкому захисному кофрі Cinela Pianissimo прямо посеред дикого лісу. І, коли потрібно, вона належним чином працюватиме там цілих два тижні поспіль, за яких завгодно екстремальних температур, і в дощ, і в сніг. А мені потрібно всього лише приблизно через кожні 18 годин виходити на місце, що замінити акумулятори рекордера. У такій спосіб, до речі, мені вдалося зробити декілька дійсно унікальних і навіть почасти інтимних аудіозаписів звуків дикої природи. Якось моя система записала звучання зграї водоплавних птахів, котра пролетіла зовсім поруч з мікрофонами. А іншим разом до кофру з мікрофонами підійшов лось і почав його облизувати й гризти. Та зате запис від цього вийшов просто супервражаючим".

Варто також додати, що як основні моніторні навушники Томас Беверлі досить давно використовує професійні Sennheiser HD 280 PRO: "HD 280 PRO я маю навіть декілька пар. Дуже класні навушники. По-перше, вони добре ізолюють слух від зовнішніх шумів, а по-друге, вони дуже надійні й довговічні. Ну, і по-третє, звучать вони завжди відмінно".

Повертаючись до витоків
"Дика природа поступово повертається туди, звідки колись пішла, - розповідає Томас Беверлі. - Сьогодні у таких місцях менше зашумлення, менше транспорту. І там людям набагато простіше приділяти увагу самій природі, тому що вона буквально всюди навколо".

За словами Томаса, через нинішні події він сам став більше цікавитися власною колекцією звуків дикої природи. І з недавніх пір частіше слухає свій альбом "Тихоокеанський північний захід: Вітер" (Pacific Northwest: Wind). Медитативно-заспокійливий, як він його називає.

Окрім того, здобувши з роками просто грандіозний досвід роботи в області польового звукозапису, Томас Беверлі тепер не просто створює нові записи, але й намагається розкривати окремі рівні звуків, які, на його думку, всі є взаємопов'язаними елементами єдиної акустичної екосистеми природи: "Я намагаюся писати те, що має емоційну складову, - підкреслює Томас. - Важливо не просто дати слухачеві послухати звук, набагато цікавіше відкрити йому можливість дізнатися і зрозуміти історію цього звуку. Адже так набагато простіше знову відчути поєднання з природою і повернутися до своїх витоків".

І на завершення цього матеріалу - невелика добірка робіт Томаса Беверлі:

YouTube – Альбом "Long Meditative Soundscapes"

Дощ у старому лісі, Тихоокеанський Північний Захід США (Mossy Rain – Pacific Northwest):

Вітер у зимовому лісі, Тихоокеанський Північний Захід США (Windy Winter Forest – Pacific Northwest):

Гроза в Арктиці, Аляска (Arctic Thunderstorm – Alaska):